Pomogáts Béla: Radnóti Miklós - Nagy magyar írók (Budapest, 1977)

Meredek út

része életünknek ez a mű!” - állapította meg Ba­bits összegyűjtött verseiről szóló írásában. És mi­dőn 1941-ben elsiratta mesterét, már tudta, hogy Babits Mihály magatartása a humánus erkölcsiség mértéke volt. „Ki nézi most tollat fogó kezünket, [. .. ] ki lesz az élő Mérték most nekünk?” — kér­dezte a Csak csont és bőr és fájdalom soraiban. Radnóti ellenállását nemcsak Babits példája erő­sítette, hanem József Attiláé is. Hiszen József Atti­la számára természetes küldetést jelentett az anti­fasiszta küzdelem. A szocialista költő, aki korán és határozottan ismerte fel a népfrontos összefogás történelmi jelentőségét, benső igényének és szemé­lyes feladatának tekintette a szellemi ellenállásban vállalt szerepet. József Attila nem a szellemi érté­kek védelmétől jutott el az ellenállásig, hanem a társadalmi forradalomtól; költői eszményét ennél­fogva a „hoirio socialis”-ban találta meg. E fogal­mat Kosztolányi „homo aestheticus” ideáljával vi­tatkozva határozta meg. A „homo socialis” József Attila szerint, szemben a „homo aestheticus”-szal, „érzi, hogy léte a társadalmi életbe, viszonyokba ereszti gyökereit”, és „azonosítani tudja magát a társadalmi létet szabályozó alapvető elvekkel”. Éppen ezért a szocialista költő számára ő képviseli „az ízlés forrását”-t, az ő szociális elkötelezettsége jelenti a szellemi ellenállás mozgató erejét. Radnóti Miklós ezzel az állásponttal csak egyetérthetett. Nemcsak azért, mert József Attila-tanulmányában maga is azt méltatta, hogy a tanulmány hőse mi­ként emelte „magas költészetté a politikai monda­nivalót”, hanem azért is, mert ő maga szintén a tár­sadalmi forradalom eszméitől és a mozgalmi költé­szetből érkezett a szellemi ellenállás tudatos válla­lásához. A harmincas évek közepe már ennek az el­lenállásnak a történelmi igényét, sőt kényszerét ala­kította ki; ezt ismerte fel József Attila, Radnóti f 99

Next