R. Várkonyi Ágnes: Magyarország keresztútjain. Tanulmányok a XVII. Századról (Budapest, 1978)
Társadalom és nemzeteszme
TÖRÖKELLENES HARCAINK IDEOLÓGIA JA A XVI. SZAZADBAN Szülejmán hódítása megsemmisítette a magyar állam központját és megbontotta gazdasági szervezetét; a kettős királyválasztást követő anarchia új politikai falakat emelt a lakosság közé, a reformáció terjedése pedig a vallási egység még meglevő burkát szaggatta szét. Megszűntek azok a feltételek, amelyek később a nemzeti közösség kialakulásának elősegítői lehettek volna. A polgári értelemben vett nemzetnek keretet adó országegység széttört, és többé nem létezett az újkori nemzetek megszületésénél bábáskodó, önmagával szabadon rendelkező, független államhatalom sem. Az általános bomlás ideológiai síkon a feudális nemzettudat elhalványulásában, csaknem teljes szétfoszlásában mutatkozott meg. Szapolyai politikája még a rákosi végzés elvei alapján sem tekinthető nemzetinek. Az utolsó nemzeti király a török hűbérese lesz, udvara az idegen kalandorok valóságos gyűjtőmedencéjévé válik; államszervezetében délszlávok, lengyelek kerülnek hatalomra, országrészének további sorsáról pedig családi érdek, dinasztikus álmok jegyében dönt. Fiát János Zsigmondot olasz énekesek és zenészek veszik körül, katonasága olasz és lengyel zsoldosokból áll. Fráter György nem a nemzet, hanem az ország érdekeiről beszél, s a keresztény közösség szerves részének tekinti.4 Mohács után közvetlenül az uralkodó osztályt sem tartotta össze az együvé tartozás semmiféle tudata, a nemesi nemzet közösségének tudata sem. Azok, akik Szapolyait királlyá választották, Ferdinánd pártjára állnak, a Ferdinándban bízók máról holnapra Szapolyaihoz szegődnek. Az uralkodó osztály politikai tájékozódását a nyilvánvaló, a semmivel nem leplezett egyéni érdek határozza meg. Még a köznemesség is az ország és a kereszténység tágabb, a nemesi nemzetnél jóval szélesebb gondolatkörében tanácskozik.5 A körülzárt várak kapitányai - Losonczi, Zrínyi - utolsó üzeneteikben előre látható haláluk értelmét mindenekelőtt a kereszténység védelmében látják, s csak ez-331