Rónay György - Vargha Kálmán (szerk.): Miért szép? A világirodalom modern verseiből (Budapest, 1970)

Geher István: Dylan Thomas: A szerző előhangja

gúlát állandó keveredése, kölcsönhatása fondorlatosán — tragikusan! — kétértelművé teszi a beköszöntőt, mely első látásra-hallásra oly megejtően egyszerűnek, egyneműnek, sőt kissé talán egyhangúnak tetszik. A belső ellentmondás: a köl­temény általános tartalma, szerkesztőelve. Intenzitására jel­lemző, hogy még a mű legkülső héján, a prozódián is át­ütközik. A gyanútlan olvasó bizonyára úgy véli, hogy sza­badverssel, az élőbeszéd természetes sodrását követő, ön­feledt szózuhataggal van dolga, holott valójában páratlanul bonyolult, nagyon is tudatos „mesterkedést” igénylő, szigo­rúan kötött versformával áll szemben. A középütt, „tükör­tengely” mentén kettéosztott 102 soros vers két fele egy­másra rímel — csak épp visszafelé: az utolsó sor az elsőre, az utolsó előtti a másodikra és így tovább... Ez az összecsendü­­lés az emberi fül számára szinte teljesen felfoghatatlan. Nem a zenei hatást szolgálja tehát, hanem mintegy a Forma (a megformáltság) eszményét. Klasszicizáló, középkori vagy re­neszánsz emlékű játéknak tekinthetjük, vagy a mágikus bárd­­költészet örökségének — bár a furcsa képlet ugyanakkor valami megragadóan modern élmény közvetlen kifejezője is. Az elrejtett rím a dolgok érzékelhetetlenül létező, titkos együvétartozását jeleníti meg. Azt az összefüggést, melyet mi magyarok József Attila megfogalmazásában ismerünk. „Akár egy halom hasított fa, / hever egymáson a világ... ” Dylan Thomas a kelta mítosz zengő meseerdejéből hasítja a költői nyersanyagot; a feldolgozás módja azonban a XX. század törvényeihez, a (lelkesítő? kétségbeejtő?) József Atti­­la-i felismeréshez igazodik. Költői univerzumában a születés és a halál éppoly közeli szomszédok, mint a mese és a valóság, a kézzelfogható konkrétum és a prófétai elvonatkoztatás. A költeményben bemutatott tárgyi világ, az ábrázolt tájkép minden mozzanatában hibátlanul realisztikus. Azonnal tud­juk, hol járunk: Laugharne-ban, az utolsó alkotóévek kedvelt lakóhelyén, a gyermekkori emlékektől népes walesi környe­zetben. Sirályok, gémek, kagylók, hálók és sziklák — mint 527

Next