Sándor Pál: Az ideológiáról (Budapest, 1972)

Második rész

A fehér általános fogalom, mint ilyen, önmagában nem érzékelhető, csak konkrét megjelenési formáiban.85 Az ítélet tehát eltávolodik, de nem szakad el az érzékitől, visszatér hoz­zá, és ez az ellentmondásos mozgás teszi lehetővé, hogy az általánosat szem­léletes módon közvetítse. Ha tekintetbe vesszük, hogy Hegelnél az érzéki egyes az absztrakt és a konkrét a szellemi-általános, akkor — így fejtetőre állított formájában — a kettő viszonyának pontos jellemzését olvashatjuk e megállapításában: „a közelebbi vizsgálat magát az elvontat, mint az egyes tartalom és az elvont általánosság egységét mutatja, tehát mint konkrétat, mint ellentétét annak, ami lenni akar”.66 Még világosabb azután Lenin elmélkedése „A dialektika kérdéséhez” c. tanulmányában, amelyben tételét: „az egyes — általános” mind filozófia­­történeti adalékokkal (Arisztotelész, Hegel), mind természettudományi uta­lásokkal alátámasztja, hogy azután, mint a marxista ismeretelmélet alap­vető elvét állítsa fel.67 „Az ellentétek — írja — (az egyes az általános ellen­téte) azonosak: az egyes csakis olyan összefüggésben létezik, mely az álta­lánoshoz vezet. Az általános csak az egyesben, az egyes által létezik. Min­den egyes (így vagy amúgy) általános.”68 Amikor tehát az egyest — egy dolgot jelentőt (individuumot, eredetileg az oszthatatlant, a skolasztikában az egyes személyt stb.), az egyes fogal­mat mint olyat, amely alá csak egy tárgy esik, az egyes ítéletet, amelynek egy alanya van — értelmezzük, akkor tudatában kell lennünk annak, hogy ez csak a formális logika önkénye, amely az egyestől az implicite benne rejlő általánost elválasztja, míg a dialektika ezt az általánost explicitté teszi. Viszont az előbbiekből kitűnik, hogy a formális logikának az általánossal szemben elkövetett önkénye már alapvető torzítássá válik, amikor az álta­lánosat, mint a „mindenben közöset” határozza meg.69 Az általános latin megfelelőjét Hoffmeisterrel szemben nem a communis­­ban, hanem az universalis-Ъап (görögösen pedig katholikósz-ba.n) látjuk. Ez 65. Az érzéki és a fogalmi egységesek, támogatják egymást. Ennek jó példáját nyújtja József Attila e verssora: „Tündöklik, mint a gondolat maga, a téli éjszaka.” 66. Idézi Molnár Erik: Dialektikus materializmus és társadalomtudomány. Bp. 1962. 383. old. 67. Lenin: Filozófiai füzetek. Id. kiad. 341. old. 68. Uo. 69. J. Hoffmeister: Wörterbuch der philosophischen Begriffe. Hamburg 1955. 26. old. 254

Next