Sőtér István: Tisztuló tükrök. A magyar irodalom a két világháború között (Eszzék, tanulmányok) (Budapest, 1966)

Második rész: A jelen, mely a múltnak is részese

tárak szaporodása, az irodalom, a művészet, a tudomány iránti meg­növekedett érdeklődés nagymértékben az ő munkájának gyümölcse is. Kulturális forradalmunk egyik legfontosabb szférája volt az új, a szocialista realizmus felé haladó irodalom segítése, serkentése. Révai Józsefnek ezen a téren is komoly érdemei vannak. Mégis, amiként gondolkodásában, habár átmenetileg, megfigyelhettük a forradalmi hagyomány összeszűkítését: ugyanúgy irodalompoliti­kájában is tapasztalnunk kellett olyan hibákat, melyek különösen 1956 előtt bosszulták meg magukat. Ezek a hibák abból eredtek, hogy az új, a szocialista realista igényű magyar irodalom útját rögtönzötten jelölték meg, s a helyes cél felé törve nem számoltak eléggé az útközben adódó nehézségekkel. Amennyire helyes volt forradalmi szenvedéllyel sürgetni az új irodalom kialakulását, — annyira hibás volt az, hogy Révai József, és munkatársai is, elem­zéseikben megoldottaknak véltek olyan kérdéseket, melyek valójá­ban nyugtalanítóan megoldatlanok maradtak, s eredményként örvend­tek olyan műveknek, melyek erre az örömre vajmi kevéssé szolgáltak rá. Ha Révai József irodalomtörténeti munkásságában a forradalmi hagyomány előtérbe állítását érezzük is a legfontosabb törekvésnek, nem szabad figyelmen kívül hagynunk olyan munkálatait, melyek a forradalmat előkészítő korszakok, vagy a forradalmat követő, illetve ellenforradalmi jellegű periódusok sajátos és bonyolult iro­dalmi jelenségeivel foglalkoznak. Kölcsey-tanulmánya a reformkor megértéséhez szolgáltat kulcsot, s ennek a kulcsnak segítségével kísérelhettük meg Eötvös József pályájának megfejtését is. De Révai komoly figyelmet fordított az olyan jelentős és ellentmondásos alkotók életművének értékelésére, aminők Jókai és Kemény Zsig­­mond (ez utóbbira vonatkozó jegyzetei talán még postumusz módon napvilágot láthatnak), s igényes kísérletet tett a Madách-probléma megoldására. Irodalomtörténeti módszerét az eszmei-politikai kér­dések megragadása, összefüggéseik feltárása, s igen logikus, erőteljes kidolgozása jellemzi. De tévednek, akik azt hiszik, hogy Révai ezzel az esztétikai kérdések elhanyagolására kívánt volna példát adni; egy-egy könnyed, vázlatos kitérése, jelzése arról tanúskodik, hogy nagyon is finom érzéke volt az ilyen problémák iránt, s kevés irodalomtörténésznél találhatjuk meg a művészi minőség, a tehet­ség, a műalkotási színvonal érzékelésének oly szigorú mértékeit, mint épp őnála. Egy-egy írói pálya eszmei kérdéseinek tisztázásával 448

Next