Sőtér István: Tisztuló tükrök. A magyar irodalom a két világháború között (Eszzék, tanulmányok) (Budapest, 1966)

Második rész: A jelen, mely a múltnak is részese

3 Kísérlet és keresés nélkül sem a megújítás, sem a megőrzés szándéka nem valósulhat meg. És Ady fellépte óta líránk kísérletekben és keresésekben is a legtarkább, legváltozatosabb képet mutatja. Magá­hoz a kísérlethez még fűződhetnek játszi, vagy akár frivol indítékok, de inkább csak akkor, ha nem akar továbbjutni belőle a kísérletező. Tulajdonképp akár Petőfiben, akár József Attilában fellelhetjük a kísérlet kedvét és igényeit. A keresés szigorúbb, felelősségteljes folyamata ugyanúgy vezethet újító, mint megtartó eredményhez; Illyés Gyula kereséseiből az utóbbi, Babitséból az előbbi született. Mind a mai napig a kifejezési eszközök megújításával szemben inkább ez újítások megőrzésére irányult líránkban a legtöbb kísérlet. És tagadhatatlan, hogy ezek a kísérletek nagyobbrészt eredményesek is voltak. Líránk forradalmi kiáltásait éber hegyfokok visszhangoz­tatják tovább. Hangsúlyoznunk kell, hogy nemcsak az eszközeiket megújító költőket lehet az új mondanivaló megszállottjainak tekintenünk. Vannak olyan költők, akiknél a legdöntőbb konkrétumok kifejezése közben az eszközök merőben feleslegesekké válnak: ilyen volt Radnóti is, végső, s valóban nagyköltészetet teremtő korszakában, mikor régebbi, klasszicizáló vagy szürrealista elemei leolvadtak róla, s az élete legőszintébb tartalmáról valló költő kezében használhatatla­nokká roppantak az „eszközök”. Ady eszköz-újításáról már megemlékeztünk. Az övével együtt született a Balázs Béláé is: képek és metaforák, szimbólumok és megszemélyesítések lázadása volt ez is — szecessziós zsúfoltság és barbár tarkaság, mely a maga korában nagyon is helyénvaló indulattal lázított egy új mondanivaló eszközei mellett. Babits metaforás és Füst Milán absztraháló újítását ugyancsak említettük, s nem mellőzhetjük oldalukról Gellért Oszkárt sem, aki egy lélektani értelmű ábrázolás új lehetőségeit derítette fel. József Attila eszközei nem is egy vonatkozásban forradalmiak: rím-, ütem- és képforradalmai teljesek és végletesek voltak — s ha valaki, úgy ő útját tudta állni a babitsi metafora-hangnem felhígulásá­nak, azzal, hogy a konkrétumtól elszakadni készülő képet a hét­köznapi, sőt technikai valósághoz visszaterelte. Kassák szabad verse, valamint Erdélyi üteme és strófája ugyanúgy kifejezési újításnak tekintendő, mint Sinka balladai ábrázolásmódja. Még Weöres eszköz­újításáról kell megemlékeznünk, melyben rím, ütem, strófa és kép 191

Next