Sőtér István: Tisztuló tükrök. A magyar irodalom a két világháború között (Eszzék, tanulmányok) (Budapest, 1966)

Második rész: A jelen, mely a múltnak is részese

zönnyel, sőt szenvtelenséggel. Pedig valójában Nagy Lajos egész életműve az emberi szabadság legmagasabbrendű formájáért érvel: a társadalmi és a lelki szabadság egységéért. A kettőnek együttes követelésében, igénylésében rokon ő leginkább József Attilával, aki­nek számára a társadalmi és a lelki felszabadulás egyforma szükség­ként jelentkezett. Nagy Lajos sohasem formált elméletet ebből a felfogásból — de egész életművén ez a gondolat vörös fonalként húzódik végig. Mindig meglepődtem azon, hogy beszélgetéseink közben Nagy Lajos mily türelmetlenül és következetesen utasította el magától a kortársi vagy múltbeli magyar irodalom, a világirodalom egy részét, méghozzá igen nagy írókat is. Azokat utasította el, akiknél ennek a kettős felszabadulásnak igényét nem láthatta; feleslegesnek tekin­tette az ilyen irodalmat, pusztán csak „irodalmiságot” látott az ilyen írásokban, s íróikra azért neheztelt, mivel szentesítették, sőt növelték, vagy éppen kívánatosnak mutatták az embernek akár tár­sadalmi, akár lelki szolgaságát, s így növelték az emberi szerencsét­lenséget. Nagy Lajos felfogása az emberi szerencsétlenség okairól — nézete a cselekvés és a tudat konfliktusának, tartós és kényszerű ellentmon­dásának romboló következményeiről: az ő személyes életére és sorsára is kihatott. Nem érezhette jól magát olyan történelmi korszakokban, melyek ezt a konfliktust fenntartották, ezt az ellentmondást rákény­­szerítették az emberekre. Ez a felfogás azonban kiegészül Nagy Lajos­nál egy másik, fontos normatív mozzanattal: a humanizmus, az embe­riesség törvényével. Pincenaplójának tanúsága szerint, azokban, akik­nek elvük az embertelenség, akiknél a lelki szabadság mások megnyo­­morításának szabadságát jelenti, a szadistáknál, a gyilkosoknál, az emberiesség tövényeinek eltipróinál: maradjon csak fenn a lélek és cselekvés ellentéte, konfliktusa! Amikor ő társadalmi és lelki felsza­badulást akar: ezt a gonosz indulatok, a mások szabadságának és örömének kárára támadó szenvedélyek, elvakultságok, előítéletek ellenében akarja. Keserűnek, elkeseredettnek is azért láthatjuk, mivel többször kell az őrjöngés, mint az emberiesség példáival találkoznia. Nagy Lajos szerint az igazi felszabadulás csak a Petur Istvánok ellenében jöhet létre. De ugyancsak őszerinte a Petur Istvánok indu­lata, lelkialkata újra és újra feltámadhat, a legkülönbözőbb történelmi helyzetekben. Nehezen tudnék ellentétesebb ábrázolási és szemléleti formákat elképzelni, mint aminők Móricz Zsigmondé és Nagy Lajosé. Persze, 326

Next