Staud Géza: Színházi kislexikon (Budapest, 1969)

A

Halált, Tudást, Szépséget, Jó cselekedetet, Ba­rátságot, a Hét Főbűnt és különböző jellemvoná­sokat képviselték. Jelmezeik és kellékeik is kép­szerűen, „beszédesen” utaltak az általuk tolmá­csolt elvont gondolatra. Ezt a gyakorlatot a ké­sőbbi iskoladr.kban folytatták, és új virágzást ért el a nagy barokk színjátékokban. Bekerült olyan más típusú, irodalmi megfogalmazású művekbe is, mint Shakespeare IV. Henrik c. királydr.ja, amelyben a második rész elején „nyelvekkel tele­festett”, Hír elnevezésű szereplő lép színre. Alleyn, Edward [elin, edvard] (London, 1566. 9. 1. -uo., 1629. 11. 25.) angol színész, - Burbage mellett az Erzsébet-ког legnagyobb színésze. Az Earl of Worcester társulatának, majd az Admi­ral’s Mennek volt tagja, s mint - Henslotoe veje, több színház, köztük a Rose és a Fortune társ-, majd egyedüli tulajdonosa. Legjobb alakításait Marlowe dr.iban nyújtotta, mint Faustus, Tamer­­lán és a Máltai zsidó. Ben Jonson, Nashe és Hey­­wood elragadtatott leírásokat hagytak az utókorra művészetéről. - Hosking, G. L.: The Life and Times of E. A. (1952). Allítópróba - Próba Állóhely — Földszint Állókép -*• Ábrázolat Állomáshely -* Színikerületi rendszer Almanach — Zsebkönyv Almási Éva (Bp., 1942. 6. 5.) színésznő. A Petőfi Színházban kezdte pályáját, majd elvégezte a Szín­­művészeti Főiskolát. 1965-től a József Attila, majd a Madách Színház tagja. Főleg naiva fősze­repekben nyújt sikeres alakításokat: Polly (Brecht- Weill: Koldusopera), Leila (Heltai: Az ezer­­kettedik éjszaka), Glafira (Osztrovszkij: Farkasok és bárányok), Adél (Anouilh: A barlang) Almási Miklós (Bp., 1932. 9. 26.) esztéta, kri­tikus, az irodalomtudományok kandidátusa. 1954- ben fejezte be tanulmányait a bp.i egy. bölcsé­szeti karán. Ezután egyetemi adjunktus, majd középiskolai tanár lett. 1962 óta a Színháztudo­mányi Intézet tudományos munkatársa, 1968-tól egyúttal a Kritika c. folyóirat szerkesztője. Szín­házi tárgyú munkái: A modern dráma útján (1961), Maszk és tükör (1966), Ellipszis (1967), A dráma­­fejlődés útjai (1968). Almeida-Garrett, Joáo Baptista da Silva Leitäo da (Oporto, 1799. 2. 4. - Lisszabon, 1854. 12. 9.) portugál költő és drámaíró, a portugál szín­ház megteremtője és megújítója. 1836-ban bízta meg Passos kormánya a nemzeti színházügy meg­szervezésével. A megújuló portugál színház számá­ra írta legsikerültebb romantikus darabjait {Frei Luis de Sousa stb.). Álnév viselésének egyik oka valamikor a polgári családoknak a színi pályával szemben táplált elő­ítélete volt. Ezért szerepelt pl. — Petőfi is Á.en a színpadon. Gyakran az idegen nevet cserélték és cserélik fel ma is magyarra. — Széppataki Róza családi neve eredetileg Schenbach, - Vízvári Gyuláé Viszkidenszky, - Bajor Gizié Beyer volt. Megkülönböztetésül is használnak Á.et, ha egy­azon családnak több színész tagja van. Alpár Gitta (Bp., 1903. 2. 17.) opera- és operett­énekesnő. A Zeneakadémia elvégzése után 1924- ben az Operaház szerződtette. Még az év nyarán a Király Színházban vendégszerepeit, és nagy sikerrel játszotta a Három a kislányban (Schubert -Berté) Médi szerepét. Több ízben vendégszere­peit a Fővárosi Operettszínházban, a Művész és a Városi Színházban is. 1926-ban a berlini Staats­oper szerződtette. Ezután gyakran fellépett itt­hon és más európai országokban, és Amerikában is. Dekoratív megjelenése, csillogó kólóra túrhang­ja, kiemelkedő énekművészete és jelentékeny szín­játszó képessége segítette nemzetközi karrierjét. Amerikában él. Több új magyar operett neki köszönheti nemzetközi sikerét. Énekes filmszere­peket is játszott. Főbb szerepei: Dubarry (Mil­löcker), Pompadour (Fall), Királyné (Komjáti: Antoinette). Álpátosz a valódi pátosz színészi kifejezőeszkö­zeinek alkalmazása megfelelő tartalom nélkül. A színpadon indokolatlan hangoskodásban, dagá­­lyos hanghordozásban, jelentéktelen mozzanatok mértéktelen hangsúlyozásában, erőszakolt és mes­terkélt arcjátékban és természetellenes mozgás­ban (pózolás) jut kifejezésre. Hamletnek a színé­szekhez intézett beszédében — Shakespeare az Á. t is kigúnyolja. Álszakáll a színészi maszkírozásnak, vagyis az arc mesterséges elváltoztatásának egyik jelenté­keny és nélkülözhetetlen eszköze. Két változata használatos: a gumival felerősíthető és a masztix­szal felragasztható Á. Alszeghy Irma (Pest, 1865. 2. 26. - Bp., 1945. 3. 4.) színésznő. A Színiakadémia elvégzése után a Nemzeti Színház szerződtette. 1918 óta örökös tag. 1924-ben nyugalomba vonult. Előbb naivá­­kat, majd fiatal hősnőket alakított. Tragikus szere­peiben mély érzelmességével, a francia társadalmi dr.-ban közvetlen beszédstílusával hatott. Jelentc-24

Next