Szentirmai László: Egyetemi hallgatók Szegeden. A munkaidő és a szabadidő tevékenységstruktúrája (Budapest, 1976)

Első rész. A probléma megközelítése

mintánk az évek során változott is, hogy nem publikált elemzést iktassunk könyvünkbe, amennyiben ez könnyebbé teszi az egyetemi hallgatók tevékenységstruktúrája sajátosságainak feltárását. A problémafeltáró és egy-egy tevékenység funkcióját elemző vizsgálat után, 1973. április 11 —18. között a József Attila Tudo­mányegyetem alapsokaságának 20 százalékos mintájával egyhetes időmérleget készítettünk. Négyszáznál több hallgató töltötte ki a tevékenységnaplót. Az időmérleglapon a hallgatók reggel 6 órától 24 óráig — 15 perces időbeosztásban — jegyezték elfoglaltságaikat. (A válaszok gépi feldolgozásának megkönnyítése céljából kény­telenek voltunk lemondani a teljes 24 óra tevékenységeinek jegy­zéséről, s feltételeztük, hogy éjfél és reggel 6 óra között a hallgatók többsége alvással tölti idejét.) Az időmérleglapot és a kitöltési útmutatót kiosztó kérdező­biztosok (III. éves jogászhallgatók, akik I. éves korukban szocio­lógiai módszertani oktatásban részesültek) arra kérték a hallgató­kat, hogy a megfelelő rovatba 15 perces bontásban írják be, hogy mit csináltak. Ha a tevékenység 15 percnél rövidebb volt, akkor több tevékenységet is összevonhattak; ha az elfoglaltság, pl. elő­adás 8—11-ig tartott, akkor a 12x15 percet összekapcsolták, és beírták, hogy milyen előadást hallgattak. Az időmérleg, azaz a tevékenységnapló kitöltését szerdával kezdtük, mert korábbi tapasztalataink azt mutatták, hogy a hall­gatók bizonyos százalékának érdeklődése és együttműködési hajlandósága a 4., 5. napon lankadni kezd. A munkaidő, de az össztevékenység szerkezetének feltárása céljából feltétlenül szeret­tünk volna adatokat kapni a hét végéről is. A tevékenységnapló kiosztása utáni 3., 4. napon minden kérdezőbiztos felkereste a hozzá tartozó 20 hallgatót, ellenőrizte, hogy napra, esetleg órára készen vezetik-e az időmérleget, s jelezte, hogy az utolsó napot (április 18-át, keddet) követően eljön a tevékenységnaplóért. Az időmérleg vezetését — időhiányra hivatkozva — egyetlen hallgató tagadta meg, a többiek azonban rendszeresen jegyezték tevékeny­ségeiket. Amikor sor került a tevékenységnaplók összegyűjtésére, a kér­dezőbiztosok a hallgatók 15 százalékos mintáját, kb. 300 hallgatót megkértek arra, hogy működjenek közre a standardizált interjúlap kitöltésében (2. melléklet). 19

Next