Szentirmai László: Egyetemi hallgatók Szegeden. A munkaidő és a szabadidő tevékenységstruktúrája (Budapest, 1976)

Hatodik rész. Művelődési intézmények látogatása

gatók bizonyos csoportja rendszeres látogatója ennek a művelő­­dési alkalomnak. Az egyetem által nyújtott komplex művelődési lehetőséget biztosító, magas színvonalú és rendszeres előadások hallgatói közé elsősorban azok a művelődés, önművelés iránt fogé­kony hallgatók tartoznak, akikben megvan egyfajta „nyitottság” bizonyos kulturális értékek befogadására. Nem hallgathatjuk el, hogy negatív jelenségek is tapasztalhatók. Mind a Collegium Artium, mind az Art Kino látogatásának gyakoriságát vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy az esztétikai ismere­teket és vizuális élményt nyújtó műveló'dési alkalmak esetében közömbösségnek és érdektelenségnek is tanúi lehetünk. Ez arra hívja fel a figyelmet, hogy az egyetem hallgatói között nem jelenték­telen azoknak a száma, akikben tulajdonképpen az önművelés igénye az olvasáson túlmenően nem tapasztalható, talán ki sem alakult. Esetleg úgy fogalmazhatnánk, hogy ha az igény ki is alakult, a munkaidő magas óraszáma miatt nem élhetnek a műveló'dési lehetőségekkel.* Különösen a kollégiumban lakó hallgatónőknél tapasztalható, hogy részben az igénytelenség, részben a túlterheltség miatt nem használják ki kellően a művelődési alkalmakat. A művelődési szokásokat elemezve, fentebb idézett kutatásunkban, ahol az egész egyetem mintasokaságát vizsgáltuk, sokkal kedvezőbb mutatókat kaptunk mind az egyetem, mind a város által nyújtott művelődési lehetőségek kihasználásáról. Azt tapasztaltuk, hogy a fiúk bizonyos művelődési intézményeket inkább látogatnak, mint a lányok. Fel kell hívnunk a figyelmet arra a már sokszor említett tényezőre, hogy az egyetemre kerülés után egy ideig a lányok egy része nem szívesen megy más nemű kísérő nélkül sem moziba, sem színházba, de különösen nem az egyetemi rendezvényekre, ahol a hallgató­társai látják az ő „magányosságát”. Nem tekinthetjük feladatunk­nak, hogy a felsőoktatási intézmények hallgatónői körében uralkodó „magányosság hangulattal” részletesebben foglalkozzunk. A kér­dés azonban óhatatlanul felmerül, hisz a szabadidő kihasználásá­nak, a művelődési tevékenységeknek, a hétvégi, vasárnapi munká­* Az egyetem által nyújtott művelődési lehetőségekre lásd részletesen: Szent irmai László— Vágvölgyi András: A József Attila Tudományegyetem hallgatóinak művelődési szokásai. Felsőoktatási Pedagógiai Központ, Buda­pest, 1970. 47—88. 1. 199

Next