Szentirmai László: Egyetemi hallgatók Szegeden. A munkaidő és a szabadidő tevékenységstruktúrája (Budapest, 1976)
Hatodik rész. Művelődési intézmények látogatása
gatók bizonyos csoportja rendszeres látogatója ennek a művelődési alkalomnak. Az egyetem által nyújtott komplex művelődési lehetőséget biztosító, magas színvonalú és rendszeres előadások hallgatói közé elsősorban azok a művelődés, önművelés iránt fogékony hallgatók tartoznak, akikben megvan egyfajta „nyitottság” bizonyos kulturális értékek befogadására. Nem hallgathatjuk el, hogy negatív jelenségek is tapasztalhatók. Mind a Collegium Artium, mind az Art Kino látogatásának gyakoriságát vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy az esztétikai ismereteket és vizuális élményt nyújtó műveló'dési alkalmak esetében közömbösségnek és érdektelenségnek is tanúi lehetünk. Ez arra hívja fel a figyelmet, hogy az egyetem hallgatói között nem jelentéktelen azoknak a száma, akikben tulajdonképpen az önművelés igénye az olvasáson túlmenően nem tapasztalható, talán ki sem alakult. Esetleg úgy fogalmazhatnánk, hogy ha az igény ki is alakult, a munkaidő magas óraszáma miatt nem élhetnek a műveló'dési lehetőségekkel.* Különösen a kollégiumban lakó hallgatónőknél tapasztalható, hogy részben az igénytelenség, részben a túlterheltség miatt nem használják ki kellően a művelődési alkalmakat. A művelődési szokásokat elemezve, fentebb idézett kutatásunkban, ahol az egész egyetem mintasokaságát vizsgáltuk, sokkal kedvezőbb mutatókat kaptunk mind az egyetem, mind a város által nyújtott művelődési lehetőségek kihasználásáról. Azt tapasztaltuk, hogy a fiúk bizonyos művelődési intézményeket inkább látogatnak, mint a lányok. Fel kell hívnunk a figyelmet arra a már sokszor említett tényezőre, hogy az egyetemre kerülés után egy ideig a lányok egy része nem szívesen megy más nemű kísérő nélkül sem moziba, sem színházba, de különösen nem az egyetemi rendezvényekre, ahol a hallgatótársai látják az ő „magányosságát”. Nem tekinthetjük feladatunknak, hogy a felsőoktatási intézmények hallgatónői körében uralkodó „magányosság hangulattal” részletesebben foglalkozzunk. A kérdés azonban óhatatlanul felmerül, hisz a szabadidő kihasználásának, a művelődési tevékenységeknek, a hétvégi, vasárnapi munká* Az egyetem által nyújtott művelődési lehetőségekre lásd részletesen: Szent irmai László— Vágvölgyi András: A József Attila Tudományegyetem hallgatóinak művelődési szokásai. Felsőoktatási Pedagógiai Központ, Budapest, 1970. 47—88. 1. 199