Szentirmai László: Egyetemi hallgatók Szegeden. A munkaidő és a szabadidő tevékenységstruktúrája (Budapest, 1976)

Első rész. A probléma megközelítése

felsőfokú oktatási intézmények hallgatóinak 7,5 százaléka*, és az 1971-es országos átlag 0,75 százaléka.** A hallgatókat az alfabetikus névsorból egyszerű véletlen ki­választás segítségével választottuk ki. A tevékenységnapló vezeté­séhez minden ötödik, a standardizált interjúval kapcsolatos beszél­getéshez minden hetedik hallgatót jelöltük ki. Amennyiben a névsor alapján külföldi hallgató került volna be a mintába, az utána következő magyar jelöltet vettük fel a mintasokaságba. A tevé­kenységnapló begyűjtésekor derült ki, hogy mintasokaságunkból részben a bölcsészek, részben a nem tanárszakos természettudo­mányi kari hallgatók egy-egy kisebb csoportja tanulmányi kirán­dulásra ment. Ez magyarázza, hogy bizonyos napokon 446 N-nel, a heti bontásban csak 423 fővel számolunk. A standardizált interjús mintánk nagysága (300 fő) 14,2%. Kutatásunk során a hallgatók 2438 hétköznapjáról és 423 vasárnapjáról, összesen 2961 nap 71 064 órájáról kaptunk 15 perces időszakaszonkénti tájékoztatást. A tevékenységnaplók bejegyzéseit 65 tevékenység szerint jelöltük. Tisztában voltunk azzal, hogy a tevékenységek gyakoriságáról az időmérleg alapján csak némi tájékoztatást kapunk. A standar­dizált interjú a munkaidőt teljesen, a szabadidőt is nagymértékben feltérképezte. A tevékenységek gyakoriságának megállapításánál és bizonyos tevékenységek kvalitatív jellemzőinek feltárásánál segítségünkre voltak korábbi, a József Attila Tudományegyetem hallgatóira reprezentatív vizsgálatainknak még nem publikált adatai és a mélyinterjúval folytatott olvasmányelemző tájékozódásunk. Az értékorientációra egyrészt választ adnak a szabadidő szubjektív struktúrájáról készített standardizált válaszok, amelyeket korábbi, hasonló jellegű válaszokkal összehasonlíthatunk, másrészt erre vonatkozóan Szalai Sándor már idézett véleményét fogad­tuk el. Minden tevékenység kvalitatív elemzése, valamint az érték­orientációs minták sokoldalú megismerése csak az értelmiségi életmód sajátosságainak ismeretében lett volna célszerű. Mi való­sult meg ebből, mi maradt megválaszolatlanul, ez csak akkor ele­* Csongrád megye Statisztikai Évkönyve, 1972. Szeged, 1973. 327. I. ** Az állami oktatás helyzete és fejlesztésének távlatai. I. m. 387. 1. 24

Next