Szilágyi Imre: Az"örök" értékek nyomában. Nicolai Hartmann értéketikájának kritikájához (Budapest, 1975)

II. A társadalmi lét ontológiai szerkezete és etikai vetülete

így a társadalmi lét szingularitását az jellemzi, hogy „benne” min­den emberi energia eredménye, azaz termelt. Az ember a maga egzisz­tenciamódjaiban is önnön alkotásának eredménye. Az emberi törté­nelem ezért - az erkölccsel együtt - historikus, és a „történelemfelet­ti” létforma dialektikájában megy végbe: az ontológiai és az egzisz­tenciális meghatározók egységeként termelődik. A porosz kapitalizmus imperialista korszakában is természetesen így van ez. Az elidegenedés sem változtat ezen, hiszen az is az ember termelésének eredménye. „Nem is istenek, nem a természet, csak maga az ember lehet... az idegen hatalom az ember felett.”62 Történetük mindenkor az egyének energiájának kibontakoztatására alapozódik, melynek során a fejlődés nélküli tárgyakat együttes hatalmukkal ala­kítják, mozgásba hozzák. A tárgyiasítás, az elsajátítás szakadatlan folyamatában a lehetőséget valóságos vica verse változtatják, miköz­ben a tárgyaknak „emberi” életet kölcsönöznek. A társadalmi lét - az emberi létezés mint „társadalmi tevékenység”, a „levés abszolút moz­gása” - tehát a természeti szubsztrátumuktól „levált” tárgyak mozgá­sának terrénuma, ebben „tisztán” emberi közegben az emberi törté­nelem törvényei szerint „vándorolnak”, hogy megteremtsék az embe­riség történetét. Ezért lesz az emberek társadalmi históriája mindig csak egyéni fejlődésük története. József Attila A Dunánál című versé­ben költői éleslátással is felfedi ezt: Én úgy vagyok, hogy már százezer éve nézem, amit meglátok hirtelen. Egy pillanat s kész az idő egésze, mit százezer ős szemlélget velem. Látom, mit ők nem láttak, mert kapáltak, öltek, öleltek, tették, ami kell. S ők látják azt, az anyagba leszálltak, mit én nem látok, ha vallani kell. 62 Marx: Kéziratok... Id. kiad. 52. old. 160

Next