Szilágyi Imre: Az"örök" értékek nyomában. Nicolai Hartmann értéketikájának kritikájához (Budapest, 1975)

V. Az érték objektivitásának paradoxonjai

sét. Ugrásszerűen következett be az ipari, illetve a finánctőke maxi­mális koncentráltsága. A polgári nemzetállam is a junker-burzsoá és a porosz katonai kormányzat összefogása révén született. Ezek érthe­tővé teszik, hogy Hartmann álláspontjára a feudalista viszonyok miatt maradt mindvégig szemléleti. Mindössze azok szószólója lehe­tett, akik hatalmából csupán a látszatvalóság és nem az egész társada­lom gyakorlati átalakításának eszköze volt. Ehhez a változtatáshoz elégnek tűnik ugyanis a szellem aktivitása, hiszen elmélete szerint a lét csak az elidegenedett világ érzelmileg átélt és elszenvedett belső, affektiv sávjára korlátozódik. A filozófus teoretikus világképe ezért kettős értelemben is „világ­hiányban”55 szenved. Először azért, mert pusztán az elidegene­dés jelenségbirodalmát, azaz közvetlenségét írja le, a második ok pedig az, hogy ez a látszat-lét is csak az érzelmi visszatükröződés ered­ménye. Tényei mindössze az emocionalitás „faktumai”, amelyeket Hartmann végső ontológiai adatoknak tekint. Ezt véli csak átalakít­­hatónak. Ez azonban elég ahhoz, hogy ontológiai koncepciójára épülő éftéktanával tagadja a teljes konformitást. A kívánatos magatartás szerinte ugyanis a következő: ellenállás a társadalmi rossznak, és a mindenképpen elérkező jövő várása. Az ember így állandóan - majd később részletezzük - az eljövendő várakozásában él. Ez határozza meg döntően erkölcsi életét. Hartmann is tehát - Kanthoz hasonlóan - az etikai értékek világát az elvont „legyen”-re korlátozza. Azok a polgárok ugyanis, akik viszonyára a filozófus etikáját vonatkoztatta, nem az időben várnak valamit - múlt, jelen már mozdíthatatlanul megformált56 -, hanem ä jövőtől, az időnek még meg nem valósult töredékétől. Ehhez kívánnak alkalmazkodni az ideális értékek segít­ségével. Az elidegenedés azonban nemcsak a látszatvalóság létrehozója, ha­nem fétis is. „Idegen”, látszólag az embereken kívül álló erő, amely irányáról nem tudják, honnan és hová tart. Hatalmát tehát nem ural­ják. „Fátumként” szorongatja az embert. Ezt is nagyon jól észreveszi Hartmann. Külön is foglalkozik a mágikus sorsszerűséggel. Ügy ta-55 József Attila: Összes művei. III. köt. Budapest Í9Ő7. 159. old. 56 N. Hartmann: Realitätsgegebenheit. Berlin 1931. 21. old. 344

Next