Szilágyi Imre: Az"örök" értékek nyomában. Nicolai Hartmann értéketikájának kritikájához (Budapest, 1975)

Befejezés

BEFEJEZÉS Végigkísértük tehát a hartmanni „örök” érték nyomát. Az oknyomo­zás során felkutattuk azokat a marxista eredményeket is, amelyek je­lezték mind az „új ontológia értékelméletének érvényességi határát”, mind pedig az „örök” értékről alkotott véleményeket. Ebben a kettős értelemben vetettünk számot az „örök” érték gondolatával, hiszen az litbik megírásának időszakában a marxista és nem-marxista teóriák konfrontációja mindennapos jelenség. A munkásmozgalom sem men­tes ettől. Különösen világossá vált ez akkor, amikor az októberi for­radalom nyomán a tőkés renddel ellentétben - a kor feladatát telje­sítő munkások és szövetségeseik harcának eredményeképpen - egy új társadalmi viszony teremtődött meg. Manifesztálódtak a „soha nem volt” erkölcsi értékek is. Akik viszont a valódi változtatás hogyan ?­­ját nem látták, csak a lélek megmentésén fáradoztak és a szellem ér­tékeihez - például platóni ideákhoz - folyamodtak. Hartmann eseté­ben ez azt jelentette, hogy a porosz fejlődés kapitalizálódó talaján a letűnt korok immanens erkölcsfejlődésének „általában-valóját” egybe­­gyűjtötte és rendezte. Ezt az általánosan közöset tekintette az objek­tív és örök értéknek, amelyből az emocionális értékérzés mindenkor kimetszi az érvényes értéket. Nyilvánvaló, hogy ez a hartmanni objektivitás - saját kifejezését használva - rendkívül „szűkös”. „Mélységének” az szab határt, hogy az emocionális intuícióban közvetlenül átélt valóság csak annyiban jelenik meg, amennyiben azt az egyén szubjektív viszonyaként transz­ponálja. Hartmann valóságképe azonban nemcsak azért felemás, mert az intellektussal szembeállítja az emóciót, hanem mert a „mit te­gyünk?” is olyan formát ölt, amelyet az árutermelés rendszere szab meg. Az igazi revolúció érdekében tehát a jövő pártjára kellett volna állnia, hiszen akkor már vitte a „ködöt az idő, s az időt mi hoztuk magunkkal” - írja a szocialisták nevében József Attila. Ez az új „archimedesi pont”, amely a „szemlélet határán” mozog, és mutatja azokat a változó erőket, amelyek nyomán kibontakozik az új „érték”, ahol nemcsak az „eltűnt” időt és filozófiát lelik meg, hanem merő­ben más társadalmi létet is építenek: a munkások államát. A jövőt 405

Next