Szűcs Jenő: Nemzet és történelem. Tanulmányok - Társadalomtudományi Könyvtár (Budapest, 1974)

A nemzet historikuma és a történetszemlélet nemzeti látószöge. Hozzászólás egy vitához

népek közül”. A másik tanúvallomás még közvetlenebb, mert Újlak mezőváros saját oklevelében maradt fenn (1460). Innen is mentek parasztok Belgrádhoz négy év­vel korábban. Éppen egy újabb török beütés kapcsán mondja el, hogy az egész patria szenvedett a fosztogatá­soktól; alább megismétli ennek fogalmi szinonimáját: „egész városunk a környező részekkel együtt”, majd fogalmi ellentétét is adja: „a távolabbi vidékek”. Ez tel­jesen egyértelmű, s hogy is lehetne másként, ha a nép­nyelvben a haza még manapság is a falut, a környező vidéket jelenti? Amikor Dózsa egyetlen fennmaradt hiteles körlevelében később (1514 május-június a parasztok számára elképzelhető legsúlyosabb fenye­getéseket gyűjti egybe, melyek ellenséges támadás ese­tén is veszélyben forognak, ezeket így foglalja össze: „javaitok elpusztítása, házaitok lerombolása, felesé­geitek és gyermekeitek leöldöklése”. Ez a parasztság számára a „haza”. Mindez egyébként kézenfekvő, aminthogy az sem szorul sok bizonygatásra, hogy az elemien fenyegetett vidékeken, ahol az 1420-30-as évek óta napirenden voltak a török portyák, vagy legalábbis Damoklész kardjaként lebegett a nép fölött a török beütés réme, és tökéletes létbizonytalanság uralkodott, a parasztokat nem volt nehéz megnyerni az ügynek. Erről több való­ságos „hangulatjelentés” számol be 1456 tavaszán­­nyarán a toborzó obszerváns ferencesek tollából: a nép „remeg, de vad oroszlánként hajlandó a török ellen menni e részeken”. Tény, hogy amikor a forró július eleji napokban Zalánkeménről szétküldik az üzenetet, hogy a kereszt jelével megjelöltek sürgősen gyülekezze­nek, két-három napi járóföld körzetéből, Baranya, Bács, Bodrog, Csanád, Szerém megyei községekből, néhány nap alatt 20-30 000 paraszt gyűlik össze. (Ezzel szem­ben a másik toborzó központban, Budán valami 5000 127

Next