Váci Mihály: A zsezse-madár. Tanulmányok, cikkek, vallomások 1960-64 (Budapest, 1964)

Új barázdák

József Attilát gyermekkora a szegényekhez, a proletárok­hoz, és hogyan tette felnőtt korában is örökre rokkanttá: „A proletársors nem eresztette ki markából. Egy maga­sabb társadalmi szinten a mélybe leszorítva éltette. Egyide­jűleg volt hatodik gimnazista és ferencvárosi utcagyerek. Hogy egy pillanatra se szűnjön meg benne a tudat, hogy ő nem jogérvényes jelölt az úri huncutság síkján, ő csak egy pórázon tartott utcai ebecske, aki véletlenül nem a szenes­kamrában hál, a Haller-mozi udvarán, hanem az ügyvéd só­gornál a hátsó kis szobában, de a kettő ugyanaz... ö egy síkra vetítve éli a két létezést, a nincstelen elsodort prole­tárét és a diadalmas költőét.”.......Energiakészletét a pro­letársors emésztette fel, már semmije se maradt, csak költői zsenije.” József Attilának nemcsak társadalmi tudatosságát, köl­tészete tartalmát és célját, de érzelmi világát, oly sok meg­­sejtésre képességet adó „ködös, misztikus” betegségeit, fáj­dalmait is az a világ adta, a szegénység legzsúfoltabb nyo­morúságának világa. Hozzá kötik őt, örökké nyilalló forra­dással, fájdalmai, révületei, álmai és szerencsétlenségei is, éppen úgy, mint a legragyogóbb gondolatai. Társadalomszemléletének, politikai, költői tisztánlátásá­nak és a valóság felé fordulásának okait is elég egyoldalúan tárják fel. E megállapítások summája az, hogy József Attila csak valamikor Párizsban kezdett ráébredni egyrészt társa­dalmi helyzetére, elkötelezettségére, mintha csak innen kezdte volna érzékelni a hazai valóságot, másrészt, hogy a szocializmussal itt ismerkedett meg. Az igazság egyoldalú így, és végképpen elsikkad e szemléletből az a tény, hogy József Attila gyermekkora óta a valóság, tehát a szegény­­paraszti, proletárélet közepette is talált tájékozódást. Ez a 12

Next