Váci Mihály: A zsezse-madár. Tanulmányok, cikkek, vallomások 1960-64 (Budapest, 1964)

Új barázdák

szemlélet lebecsüli azt a tényt, hogy József Attila költészeté­nek kialakításában alapvető szerepe volt a proletariátussal való ikertestvéri közelségű örökös rokonságnak. Az igazság akkor lesz teljes, ha a párizsi tartózkodásra és a szocializ­mussal való megismerkedésre vonatkozóan figyelembe vesz­­szük Hont Ferenc sorait. „Hogy lehet, hogy mégis részt vettünk ebben a gyökere­sen kispolgári forradalmiaskodásban? Hogyan lehet, hogy nem ismertük fel mindjárt: nemcsak egyes emberekkel, né­zetekkel, törekvésekkel állunk szemben, hanem az egész avantgardista mozgalom lényegében ellentétes a munkásmoz­galom céljával, azokkal az elvekkel és feladatokkal, ame­lyekben életünk tartalmát és értelmét ismertük fel.” - ,,. . . marxizmus címén a legkülönfélébb elméleteket terjesz­tették a párizsi könyvkiadók. Különösen a filozófia, a mű­vészet tárgyköréből. Ez a tájékozatlanság volt egyik oka, hogy nemcsak mi, fiatalok, de nálunk sokkal érettebb és ta­pasztaltabb kommunisták is bizonyos ideig együtt menetel­tek az avantgardistákkal. Mi óvott meg mégis attól, hogy véglegesen rabul ejtsen bennünket a kispolgári avantgardiz­­mus veszedelmes hálója? A hűség a munkásosztályhoz.” Ha e sorokat elfogadjuk, nehéz azt állítani, hogy József Attilának Párizsban „alakult ki a szocializmusa, ízlése és költői egyénisége”. Hiszen Cserépfalvi szerint is az egyik emigráns újság azt írta róla (József Attiláról), hogy „talán egyedül ő fejezi ki azt, ami a magyar munkásosztály lelké­ben végbemegy”. 1926-ban! Nos hát azt, ami a magyar munkásosztály lelkében végbe­ment, azt József Attila nem Párizsban élte át, ismerte meg és látta be, hanem még nyilván előtte, itthon, hiszen ver­seit, melyekből az az újság azt a következtetést levonta, itt-13

Next