Váci Mihály: A zsezse-madár. Tanulmányok, cikkek, vallomások 1960-64 (Budapest, 1964)

Új barázdák

szenek a visszaemlékezések és tanulmányok azzal, hogy le­szögezik: József Attila a munkásosztály költője volt, de en­nek lényegét, súlyát, konkrét tartalmát nemigen látják tisz­tán, s okait, valóságos talaját nem derítik fel. Holott összes verseinek elolvasása után a legegyszerűbb ember előtt is kiderül: ott válik az első részleteket, képeket is tekintve igazán költővé, ahol már kiköpi szájából időnkint a külön­böző költői iskolák szirupos édességeit, és keserű marad a szája a gyerekkorában tanult első szavaktól. Csak amikor arra ébred: „Érzem, hajnali falucska lettem”, (Komoly lett már) „és nagy, rakott szekerek indulnak belőlem a pusztaság felé." (Milyen jó lenne nem ütni vissza) akkor kezdődik költővé válása; amikor minden rárakódott utánzás és mesterkéltség alól kitörnek azok az élményei, melyek szomorúan tudatják vele, honnan jön. Ezektől a ver­sektől kezdődően József Attila egész életének, művének igazi nagy hangsúlyai félreérthetetlenül a szegény emberek, a nyomorultak, de nem az általános, karitatív rokonérzések által átölelt nyomorultak, hanem a munkások, parasztok, pontosan körülírt, névsorba vett nyomorultjainak éles áb­rázolására esnek. József Attila nem a szegényekről, a nyo­morultakról énekelt; pontosan leírta, kikre gondol: a város­széli proletárokra, a földnélküliség nyomorától vakaródzó holt lelkű szegényemberekre. Költészete reflektorfénye fél­reérthetetlenül megtartva irányát, következetesen a társa­dalom nyomornegyedeire vet mindent kirajzoló fényt. Köl-

Next