Vajda György Mihály (szerk.): A német irodalom a XX. században (Budapest, 1966)

Tímár György: Stephan Hermlin

a világot maximális érzékenységgel befogadó és éppily impul­­zív módon tükröző közeg, az emberiség legjava szándékainak szószólója; 3. az individuálisnak és a kollektívnak antidialek­­tikus, egymást kizáró szembehelyezése nem felel meg a marxi­­lenini ismeretelmélet tanításainak. Maguk e következtetések, bármily jelentősek is az egész szocialista német líra szempontjából, még nem jelentik azt, hogy a szocialista igényű német költői gyakorlat már föl is dolgozta volna tanulságaikat, hogy a mai keletnémet lírának e felismerések vezérelveivé váltak volna. Kétségtelen: az esz­tétikai „baloldaliság” föntebb jellemzett időszaka lejárt, de nem gyakori a jelenkori német költészetben az egyidejűleg intellektuális és érzéki líra sem (az „érzéki” szón itt természe­tesen nem „erotikus”-t értve). A mai szocialista szándékú német költők egy része inkább a Heine —Brecht vonalat követi (mint például az útjukat napjainkban kereső fiatalab­bak közül a tehetséges Günter Kunért), mások a német roman­tika hagyományainak tárát is felhasználják az új költészet­hez (Hüchel, Maurer), a harmadik csoport pedig a modern világköltészet és a hazai hagyományok szintézisére törekszik. Nem vitás: mindhárom iránynak helye van a nap alatt. A hermlini életmű az imént említett három csoport közül egyszerre kettőbe is sorolható: a másodikba éppúgy, mint a harmadikba. Ez annyit jelent, hogy Hermlin líráját volta­képpen a forradalmi romantika egyik változatának is tekint­hetjük; nem olyannak, mint Majakovszkijét: annál nyugod­­tabb és mivpl a német romantika hagyományai és a háború valósága ezt egyaránt indokolják — khthonikus éji bor­zongásokkal, sötéten groteszk torzképekkel átszőtt. Ámde a sötét torzképek, hátborzongató látomások Hermlinnél leg­följebb formai hasonlóságot mutatnak a régiek — például Hauff — vízióival; a borzalmas motívum nála a háború, konk­rétabban a fasizmus élményéből nő ki, amint az az 1942-ben írott A nagyvárosok kínja egyetlen szakaszából is kiviláglik: 446

Next