Várnai Péter (szerk.): Miért szép századunk operája? (Budapest, 1979)

Miért szép századunk operája? A kérdés többszörösen is ellentmondásra ingerlő'. Van-e századunkban még létjogosultsága a műfajnak? és: lehet-e korunk zenéje egyál­talában szép? kérdezik sokan. Ebben a kötet­ben a sokat vitatott műfaj XX. századi, a legkülönbözőbb stílusirányzatokat képviselő, je­lentős alkotásaihoz szeretnénk kulcsot adni. Az antológia összeállításakor azt is figyelembe vettük, melyik szakemberünk miről ír szívesen, hogy valóban bemutassa, elhitesse: miért szép - azaz inkább: miért művészi, miért értékes - az elemzett mű. Kovács János Puccini Turandotjáról és R. Strauss Ariadnéjáról, Kárpáti János Berg Woz­­zeckjéről és Schönberg Mózes és Áronjáról, Tallián Tibor Debussy Pelléas és Mélisande­­járól és Sztravinszkij Az aranyifjú útja c. operájáról, Pándi Marianne Ravel Pásztorórá­járól, Juhász Előd Prokofjev A három narancs szerelmese és Gershwin Porgy és Bess című művéről, Kertész Iván Sosztakovics Katyerina Izmajlovájáról, Papp Márta Britten Peter Grimes című operájáról, Breuer János Petrovics Emil C’est la guerre című alkotásáról, Huszár Klára Janácek A ravasz rókácska és Menotti A telefon c. művéről, a szerkesztő Várnai Péter pedig Dallapiccola Éjszakai repülés és Szokolay Sándor Vérnász című operájáról ír - más-más szempontok szerint, hitelesen és érzékletesen.

Next