Vitányi Iván: A zene lélektana (Budapest, 1969)

Jegyzetek

II. rész 1. „A halláspszichológia” elnevezést a ,,hangpszichológia” helyett Albert Wellek ajánlotta, mivel természetesen nem önmagukban vett han­gokról, hanem a hangok érzékeléséről, tehát hallásáról van itt szó. (Albert Wellek: Musikpsychologie und Musikästhetik. Frankfurt/Main 1963. 5. old.) 2. H. von Helmholtz: Handbuch der Physiologischen Optik. 2. ver­­änd. Aufl. Hamburg—Leipzig 1896. 3. H. Helmholtz: Die Lehre von den Tonempfindungen, als physio­logische Grundlage für die Theorie der Musik. 4. veränd. Aufl. Braunschweig 1877. 250. old. 4. H. Helmholtz: Népszerű tudományos előadások. Bp. 1874. 83. old. 5. Szinte minden szerző ezt fogadta el G. F. Lippstől William James­­ig, Bernsteintől Kirchnerig. (Vö. G. F. Lipps: Grundriss der Psychophysik. Berlin—Leipzig 1914. 96—110. old. — William James: id. mű 47—51. old. — Julius Bernstein: Die fünf Sinne des Menschen. Leipzig 1875. 247. old. — Friedrich Kirchner: Katechismus der Psychologie. Leipzig 1883. 155 — 159. old.) Még az utóbbi évtizedek irodalma is jobbára ezt ismételte, 3°3

Next