Vitányi Iván: A zene lélektana (Budapest, 1969)

Első rész: A művészet pszichológiája

meit elemezném. De még az is botorság volna, ha az érzelmeket legalábbis az ihlet forrásának tenném meg. Mert minden lelki mozzanatomnak, habomnak, csöppömnek forrása teljes életem meg annak a világgal való összefüggései, azonképpen az ihlet meg az érzelem teljes életemből fakadó mozzanatok. Nem egy­más forrásai, hanem közös forrásból eredőek, többi eseményem­mel, cselekedetemmel, élményemmel egyetemben, hiszen min­­dőjüket életem szüli.149 József Attila nem tagadja, hogy „az ihlet mindamellett érzel­mes”, de ragyogó dialektikával mutat rá, hogy az érzelem nem tartalma a művészetnek, hanem formája. Az ugyanis, hogy mi­lyen valóságos érzelmek kísérik az alkotó vagy a színész munkáját, a mű szempontjából mellékes: „a színésszel madarat is lehetne fogatni, hajói adja a bánatosat. Hát nem is az érzelem kifejezéséről forog ott szó. Éppen megfordítva, a bánat, az érzelem a forma, azaz formai elem, amely valami másnak a kifejezése végett sze­repel.”150 Ezzel nagyon fontos dolgot mondott ki, amelyet sajnos azóta sem vesznek eléggé figyelembe, sem az esztétikai, sem a művészet­pszichológiai irodalomban. Közkeletű ugyanis az a felfogás (gyak­ran még marxista esztétikai művekben is), amely az érzelmeket a műalkotás tartalmi tényezői közé sorolja. József Attila félreérthe­tetlenül és meggyőzően állítja, hogy forma. Ez is éppen elég kü­lönbség azonban a tudományos tevékenységgel szembeállítva, amelynek az érzelem kísérőjelensége, ösztönzője, vagy esetleg (a pszichológiában) tárgya, de semmi esetre sem formája! A mű­vészetben viszont ezzel magyarázhatjuk azt, hogy minden olyan műfaj, művészeti ág, amelyben különösen nagy szerepet tulajdo­nítanak az érzelmek kifejezésének (tehát éppen a zene, valamint a költészet, a festészet bizonyos műfajai) formai felépítésében szi­gorúbb, zártabb, mint a „prózai” műfajok. Ezzel el is jutottunk a zene szorosabban vett problémáihoz. Át­tekintve a művészetpszichológia legáltalánosabb problémáit, rá­térhetünk közvetlenül a hangok képzésével és észlelésével, majd a zenei tevékenységgel kapcsolatos lélektani kérdések tárgyalására.

Next