Wessetzky Vilmos: Előázsia művészete az ókorban - Művészettörténet 4. (Budapest, 1958)

Az emberiség kultúrtörténetében oly nagy jelentőségű Előázsia művészettörténetét és ezzel együtt azt a kultúrát, amely Keleten a történeti kor hajnalán az emberiség mű­velődésének legjelentősebb központjai közé tartozik, gyak­ran, bár helytelenül, Babilónia és Asszíria művészeteként fog­lalják össze. Mezopotámia („folyamköz”) neve csak későbbi — görög eredetű. A Tigris és Eufrates folyamok vidékének nagyhatalma, Babilónia csak az i. e. II. évezredben kerül a történelem színpadára és jut hamarosan vezetőszerephez, Asszíria pedig még későbben. Kisázsia két nagy folyójának vidéke is csak gócpontját jelenti annak a hatalmas terü­letnek, amely művészettörténeti szempontból sem hanyagol­ható el. Ezért, ha egész röviden is, de ismertetnünk kell azokat a különböző geológiai felépítésű peremterületeket is, amelyek a folyamköz síkját övezik. Az egyiptomi táblavidéknek a Nílus völgye és a Vörös­­tenger törésvonalával megszakított területe folytatódik Kis­­ázsiában a Szír sivatagiin és Mezopotámia alluviális síkjá­ban. E táblavidéktől merőben különbözik az attól északra fekvő Euráziai hegyrendszer vidéke. Ez a hatalmas lánchegy­ség Kisázsia partjairól indulva, Kisázsia, Irán és Örményor­szág területén felföldeket övezve, a Hindukusba magasodik fel. A termékeny, folyók által feltöltött síkság, a sivatagi terület, a felföld és a hegyvidék oly különböző tájakat al­kotnak, amelyek Előázsia gazdasági életének, történetének és művészetének alakulása szempontjából is jelentős ténye­zőként szerepelnek. A Tigris és Eufrates folyamok tavaszi és nyári áradása nagy természeti kincset jelentett a még ősszel is esőben szegény területeknek. Az áradás felhasználása mes­terséges öntözés révén nagyban hozzájárult a kultúrák meg-3

Next