Zolnay Vilmos: Miért szép a szép (Budapest, 1962)

A műalkotás folyamata

A szocialista realizmusnak még egy jellemzője tűnik ki az idézett versből, főképp utolsó szakaszából, az, hogy ez az alkotó módszer nemcsak mozgásukban, fejlődésükben lát­tatja az élet tényeit, hanem perspektivikusan, előre követ­keztetve. „S ha most” — hangsúlyozza József Attila „a tyúk­szemünkre lépnek ..ebben benne van, hogy ez nem lesz mindig így, harc az élet, de ennek a harcnak eredménye az elnyomott osztályok győzelme lesz. Az új győzelmének előrelátása a szocialista realista irodalomban nem az el­nyomottak és pártjukon állók vágyából fakad, nem jóslat­szerű, hanem az alkotó módszer lényegét képező világszemlé­letből következik. A történelmi és dialektikus materializmus, mivel tudományos módszerrel vizsgálja a valóságot, a múlt­ból és a meglevőből következtetni tud az eljövendőre, mert figyelembe veszi azokat az új jelenségeket, amelyek még csak csírájukban észlelhetők, de amelyek életerősek és fejlő­désre képesek. Természetes tehát, hogy a művész számára ez a helyes szemléletmód nagymértékben megkönnyíti az élet sokszor zavarosnak tűnő tényei közt az eligazodást, a még csupán lappangva meglevőnek, a rejtettnek észre­­vevését, a valódi törvényszerűségek felfedezését és ábrázo­lását. Valószínűtlen, hogy például Solohov a Feltört ugar című regényében ilyen világosan ábrázolhatta volna a kis paraszt­­gazdaságok egyesítésének, a szövetkezésnek elkerülhetetlen, szükségszerű és jövőbemutató voltát, ha eleve nem tudja ezt, ha nem áll kommunista világnézeti alapon. Az új meg­születésének fájdalmassága, a parasztság különböző okokból és módon megnyilvánuló ellenállása könnyen megtéveszt­hette volna, annál is inkább, mert maga is paraszti sorból származott s szíve minden melegével szerette és szereti osztályostársait. Nem kétséges, hogy szilárd meggyőződése vezette rá, hogy ne a felületes látszat szerint ítélje meg az 189

Next