Zolnay Vilmos: Miért szép a szép (Budapest, 1962)

A műalkotás folyamata

akad — ritkábban bár — aki a reneszánsz festők képei mellett hűvös közönnyel sétál el, de lázba jön Picasso műveitől. Sokan csupán a költészetet vagy ezen belül is csupán a lírát képesek élvezni, mások a regényeket szeretik, vagy kizárólag a zene hat rájuk. Az időszakosságnak még egyugyanazon ember életében is szerepe van. Kamaszkorunkban a kalandos, fantasztikus legényekért rajongunk, később Jókaiért vagy Mikszáthért. Aztán jöhet egy időszak, mikor unjuk műveiket és öregen ismét visszatérünk hozzájuk. Gyakorta rövidebb időközök­ben is változik, hullámzik „ízlésünk". Most Petőfi jelent igazi élményt, majd Ady, vagy József Attila költészete. Lehetnek hetek, hónapok az életünkben, mikor kizárólag a szerelmes versek járnak át, esetleg ezek közül is csak a fájdalmasok. Jöhet aztán egy olyan időszak, mikor egy mai költő politikai versei ragadnak magukkal, vagy leg­inkább Vörösmarty rendít meg. A közönségnek valóban nemcsak a művek létrejöttében, de további életében is lényeges a szerepe. A befogadón is múlik, hogy hat-e valamely műalkotás vagy sem. Ez a tapasztalati tény nem is olyan magától értetődő, mint amilyennek lát­szik, s alkalmas arra, hogy valakiben azt a hitet keltse: a műalkotások szépsége nem objektív, nem független szemlélőjétől, hanem annak ízlésén múlik. Mert — okoskod­hat valaki — a valóság egyformán hat mindenkire: a nap­sugarat mindenki melegnek érzi-, kis eltéréssel még kellemes­nek vagy már perzselőnek. A kék színt mindenki kéknek látja, a vöröset — eltekintve a színvakoktól — vörösnek. Ha megütik, az mindenkinek fáj, ha megsimogatják, jólesik. A szeretkezés épérzékű emberből, állatból egyaránt fizioló­giai gyönyört vált ki. Ez igaz, vagy majdnem igaz. A kályha — ahogy Karinthy Frigyes tréfásan mondta — mindenkihez meleg; a tűz mindenkit megéget, s ez testi fájdalomérzéssel 202

Next