Zrinszky László (szerk.): Magatartásminták - azonosulás (Budapest, 1978)
Magatartásminták—azonosulás (Szerk.: Zrinszky László) Kötetünk tanulmányai azt vizsgálják, miképp jönnek létre és miképp terjednek el meghatározott magatartási módok. Közelebbről a magatartástanulásnak egyik alapvető formájával foglalkoznak: a magatartási minták kialakulásával és követésével. A neveléstudomány mindig is legfőbb eljárásai között tartotta számon a helyes magatartás megtanítását példák közvetítésével, ez azonban jórészt csak tapasztalatokon alapult, s hiányzott a beható válasz egy sor fontos kérdésre. Mi váltja ki a példák követésére való törekvést? Hogyan megy végbe az utánzás és az azonosulás? Milyen szerepet játszanak az utánzásos folyamatok a személyiség kialakulásában? Mi az élő és mi a fogalmi minták szerepe? Mik a feltételei annak, hogy egy csoportban a pozitív magatartásmódok váljanak követett mintákká? Milyen viszonyban áll az utánzás a tanulással? A közölt tanulmányok alapján Zrinszky László bevezetője összefoglalja azokat a neveléstudományi ismereteket és gyakorlati módszereket, amelyek segítséget adnak pedagógusainknak az eszményképek alakításához, a követendő magatartásminták közvetítéséhez.