Zrinszky László (szerk.): Magatartásminták - azonosulás (Budapest, 1978)

Magatartásminták—azonosulás (Szerk.: Zrinszky László) Kötetünk tanulmányai azt vizs­gálják, miképp jönnek létre és miképp terjednek el meghatáro­zott magatartási módok. Köze­lebbről a magatartástanulásnak egyik alapvető formájával fog­lalkoznak: a magatartási min­ták kialakulásával és követésével. A neveléstudomány mindig is leg­főbb eljárásai között tartotta szá­mon a helyes magatartás megta­nítását példák közvetítésével, ez azonban jórészt csak ta­pasztalatokon alapult, s hiány­zott a beható válasz egy sor fontos kérdésre. Mi váltja ki a példák követésére való törek­vést? Hogyan megy végbe az utánzás és az azonosulás? Milyen szerepet játszanak az utánzásos folyamatok a személyiség kiala­kulásában? Mi az élő és mi a fogalmi minták szerepe? Mik a feltételei annak, hogy egy cso­portban a pozitív magatartásmó­dok váljanak követett mintákká? Milyen viszonyban áll az utánzás a tanulással? A közölt tanulmányok alapján Zrinszky László bevezetője össze­foglalja azokat a neveléstudo­mányi ismereteket és gyakorlati módszereket, amelyek segítséget adnak pedagógusainknak az esz­ményképek alakításához, a kö­vetendő magatartásminták közve­títéséhez.

Next