Fahr-Becker, Gabriele: Szecesszió (Budapest, 2013)

„Mert miről is van szó? Arról, hogy legyen egy új stílusunk! Nemcsak egy királyságot, hanem akár az égboltot egy stílusért - így hangzik a két­­ségbeesés kiáltása; ez az elveszett, paradicsomi boldogság. Leküzdeni a látszatművészetet, vagyis a hazugságot, s megint a lényeget birtokolni a látszat helyett.” Hendrik Petrus Berlage, 1905 Gabriele Fahr-Becker, német művészettörté­nész a szecesszió stílusirányzatát kívánja be­mutatni, elsősorban annak eszmei alapjaira, kulturális és politikai hátterére, irodalmi és filo­zófiai jelentésére mutatva rá. Megismerhetjük az irányzat különféle változatait Skóciában, Angliában, Franciaországban, Hollandiában, Belgiumban, Olaszországban, Spanyolország­ban, Oroszországban, Skandináviában, Német­országban, Ausztriában és Amerikában, s an­nak legnevesebb képviselőit: Charles Rennie Mackintosht, Edvard Munchot, Josef Hoff­­mannt, Antoni Gaudít, René Lalique-ot, Louis Comfort Tiffanyt és művészetüket. „A szecesszió első és - sokak szerint - egyet­len igazi győzelme a művészi tárgyakkal az or­namentika bűvöletében széppé tett otthon volt. Egymásba bonyolódó, kígyózó vonalak, torlódó tengerhullámok, szélben meghajló, magas szárú virágok, valószínűtlenül karcsú, olykor virágban vagy rejtélyes állatformákban folytatódó emberi testek - ezek a hihetetlen gyorsasággal terjedő ornamentika legismer­tebb, legnépszerűbb elemei” - írta a szeces­­­szió hazai szakértője, Pók Lajos. Fahr-Becker könyvének középpontjában is az otthon, s az otthonteremtést szolgáló iparművészet áll. Számos gyönyörű, színes kép segítségével a belsőépítészet, a bútortervezés, a kerámia- és üvegművészet, az ötvösség remekeivel is­merkedhetünk meg. E tárgyak láttán írhatta le az irányzat egyik fő képviselője, Henry van de Velde: „Soha, semmilyen korban nem született a tökélynek, a tökéletes dolgoknak ilyen sum­­mázata!”

Next