Marx József: Szabó István. Filmek és sorsok (Budapest, 2002)

Szabó István rendezői névjegye 1960-ban a Koncert című vizsgafilmje volt. Azonnal feltűnést keltett. Egy olyan korszakban, amikor Magyarországon a rende­zőktől elvitatták az írókkal, képzőművészekkel és zenészekkel egyírású művész rangját. Még az olyan jelentős rendezőktől is, mint Szőts István, Radványi Géza vagy Bán Frigyes, Gertler Viktor, Fábri Zoltán és Máriássy Félix. Ők csak »mesteremberek« voltak, akiket a hatalom mézesmadzaggal vagy szigorral saját céljai érdekében használt fel. A filmesek azonban már ekkor is ravasz emberek voltak: hiába íratták le a cenzorok ötvenszer-százszor, hogy mi hangozzék el a filmben, a képekre, a színész arcára és az őt körülve­vő környezetre nem tudták ráerőszakolni egyébként önmaguk előtt sem mindig világos elvárásaikat. Már amikor Szabó István gimnazista volt, ami pedig az 50-es évek első felére esett, a magyar film több lett, mint lehetőség. Fábri Zoltán Körhintába, benne Törő­­csik Mari és Soós Imre tiszta arca, magasan fölébe emelkedett a történetnek, amelynek egyébként a szö­vetkezetesítést kellett volna propagálnia. Amikor Szabó István pályát választott, elmúlt a fel­fedezők kora: tudta már, hogy mi a film, arról azon­ban fogalma sem volt, hogy miként készül. Ez szerénységre ösztönözte, és Mestere, Máriássy Félix iránti tiszteletre. Holott túlcsorduló öntudata is lehe­tett volna, akit 1956-ban a Színház- és Filmművészeti Főiskolára felvettek, fejjel magasabbnak érezhette magát korosztálya átlagánál. Nem, a híres Máriássy­­osztály nem a látszatok híve volt, hanem a munkáé. Továbbá rájöttek arra, hogy a zárt szakmába együtt könnyebben tudnak bekerülni, mint egyenként. Felis­merésüknek 1960-ban szervezeti kereteket is terem­tettek: ez volt a Balázs Béla Stúdió, amely ugyan a kulturális politikai játszma egyik lapja volt, de többre vitte, mint létrehozói gondolták. Felemelkedését olyan művek is elősegítették, mint Szabó István itt készített két filmje, a Variációk egy témára és a Te. A tehetség utat tört, és Szabó István - nemzedékéből elsőként - játékfilmet rendezhetett. 1965. február 11- én, a rendező huszonhetedik születésnapja előtt né­hány nappal, a közönség elé került egy figyelemre méltó film, az Álmodozások kora, amelyet például Focarnóban is jól fogadtak. Elindult egy pálya... ...Ó, ha ilyen egyszerű lett volna! Ha figyelmen kí­vül lehetne hagyni, hogy Szabó István az »apátián nemzedék« tagja, ha nem kellene foglalkozni azzal,

Next