Balázs György: Beton és vasbeton IV. Az oktatás története (Budapest, 2001)
17. A beton és a vasbeton oktatása az egyetemeken
17.61. táblázat. Szakmai és mérőgyakorlatok a Vízépftőmérnöki Szakon 1985. szeptembertől Évfolyam_________________________________Időpont és jelleg_______________________________ I. 2. félév után Tanszéki gyakorlat Programozás 5 nap _____________Tanszéki mérőgyakorlat______________Geodézia I.__________________________2 hét II. 5. félév után _____________Tanszéki mérőgyakorlat______________Szerkezetvizsgálat____________________3 nap III. 6. félév után Tanszéki mérőgyakorlat Vízépítés 5 nap 7. félévben _____________Tanszéki gyakorlat__________________Vízépítési labor 1._____________________7 nap IV. 8. félévben Munkahelyi bemutató gyakorlat Építéskivitelezés 2 nap 8. félév után Szakmai gyakorlat Technikusi 4 hét _____________Tanszéki mérőgyakorlat______________Út- és vasútépítés_____________________3 nap V. 9. félévben Tanszéki gyakorlat Vízépítési labor II. 3 nap _____________Munkahelyi bemutató gyakorlat_______Vízépítés____________________________3 nap ______________________________________________________________________Összesen: 12 hét A választható tantárgyak rendszerének az volt a célja, hogy az utolsó félévekben a hallgatók részletesebben megismerkedhessenek azokkal a vízépítőmérnöki feladatokkal, amelyekkel végzés után foglalkoztak. A tantárgyválasztás nem jelentett kötelezettséget a munkahelyválasztás tekintetében, de komoly segítséget nyújtott mérnöki gyakorlatuk első éveiben azoknak, akik végzés után a választható tantárgyak témakörének megfelelő munkakörben helyezkedtek el. A tantárgyválasztást a 8. és 9. félévben is célszerű volt a leendő munkakörnek megfelelően végezni. A 9. félévben a témakörök olyanok voltak, hogy a legtöbb hallgató számára lehetővé tették, hogy mindhárom tantárgyat ugyanabból a témakörből válasszák. Egyes esetekben azonban célszerű volt élni azzal a lehetőséggel, hogy egy-egy tantárgyat más témakörből válasszanak. Ehhez a Vízgazdálkodási és Vízépítési Intézet oktatói segítséget nyújtottak. A tárgyválasztásnak nagyon sokféle módja, szempontja lehetett. Ehelyütt csak néhányat említünk ezek közül. A vízellátás és csatornázás témakör tantárgyait célszerű volt annak választani, akit a települések és ipartelepek vízellátása és csatornázása, vizeink tisztaságának védelme érdekelt. A mezőgazdasági vízépítés témakör tantárgyait választotta az, aki vízrendezéssel, öntözéssel, vízkészlet-gazdálkodással akart foglalkozni és aki hidrológus mérnökként akart elhelyezkedni. A vízépítési létesítmények témakör tantárgyait választotta az, akit a patakok és folyók szabályozása, ill. a vízépítési műtárgyak érdekeltek. A vízellátás és csatornázás vagy a mezőgazdasági vízépítési témakör valamelyik két tantárgyához a vízkészletgazdálkodás témakört, vízgazdálkodási üzemszervezés tantárgyat választotta az, aki vízműveknél, csatornázási műveknél, 318