Bécsy Tamás: A drámamodellek és a mai dráma (Budapest, 1974)

III. A középpontos dráma

szükséget az adja, hogy a mát erőközponttá vált (mert halála lényegé­ben elkezdődött) Oidipuszhoz mifélék a viszonyulások. Természetes, hogy ennek a bemutatása másfajta és másjellegű feszültséget eredmé­nyez, mint amilyet a konfliktusos drámák összeütközése, tett-váltás­­sorozatának bemutatása szokott. A mű feszültsége nem fogalmazható meg úgy sem (egyébként legtöbb szerző, aki a műről szól, ezt említi), hogy nem egy nagy konfliktus található benne, hanem több kicsi. Ahol ilyen „több kicsi” van, ott egyik helyen sincs valódi konfliktus, mert nem egy cél érdekében, vagy nem egy ok következtében létrejövő tett­­váltás-sorozat egyik állomása található, hanem szóharc. A feszültség abból ered, hogy más a viszonya az egymás után bemutatott személyek­nek a középponthoz, amely a harmónia szétsugárzó ereje. Az ennek bemutatásából eredő feszültség egyrészt olyan, amilyen a lírai művek­ben is található, s amelynek nagyon érdekes elemzését adja Hankiss Elemér József Attila verseire konkretizálva.147 Itt is ez a tudati, intel­lektuális feszültség jelentkezik, s számunkra, mai nézők-olvasók szá­mára, akik közömbösek vagyunk az ilyenfajta középpontok iránt, ez az intellektuális feszültség az erősebb. Ez azonban kibővül, vagy kibővül­het azzal, hogy másrészt, a néző minden egyes szereplő megjelenése­kor tovább asszociálja az illető sorsát, mégpedig épp a középponthoz való viszonya által meghatározott sorsát. Sőt, sok esetben azt nem csak az asszociáció villantja fel, megmondja maga Oidipusz is. Hogy mi történik a két fiával, arról már a mű elején a jóslatból értesülünk. Amikor azt Oidipusz, mint átkot eLismétli, nemcsak a maga nevében beszél, szavaiban megjelenik az isteni jóslat is, mert már megjelenhet, hiszen halála elkezdődött, erőközponttá vált. Azaz a középponthoz való viszony által meghatározott sorsalakulás az egykori néző számá­ra bizonyos lehetett. Ugyanígy azt is tudjuk, milyen pozitív hatással lesz Thészeusz és az athéniak sorsára az ő pozitív viszonyuk Oidi­puszhoz. Feszültséget eredményez az is, hogy tudjuk: milyen sorsot ha­tároz meg a középponthoz való viszony. Az akkori néző bizonyára a maga sajátos viszonyát is be tudta helyettesíteni valamelyik szereplő­be. (Az effajta feszültség problematikájára könyvünk következő fejeze­tében még részletesebben vissza kell térnünk.) Abból, hogy a mű egy középponthoz való viszonyról szól, s hogy a mű főszereplője passzív, következik az a tény, hogy a mű drámai ak­ciók helyett „szónoklatokban” tükrözted mondanivalójának jó részét. Rengeteg hosszú közlést, kisebb szónoki beszédet találunk benne, gyak­ran lírai versekhez hasonlókat, s épp azok ilyenek, melyek a középpont, vagy a hozzá való viszony problematikáját erősebben megjelenítik. 128

Next