Berei Andor et al. (szerk.): Új magyar lexikon 1. A - C - Új magyar lexikon 1. (Budapest, 1959)

C

Csehszlovákia 495 Csehszlovákia lett. Szellemi vezetője előbb J. Blahoslav (1523—71) volt, akinek Új Testamentum-fordításán alapult az ún. Králicei Biblia (1579—94), amely a további irodalmi fejlődés alapja lett. A fehérhegyi csata (1620) utáni erőszakos germa­­nizálás a cseh nyelv visszaszorításához és az irodalmi élet hanyatlásához vezetett. A Cseh Testvérek Szövetségének utolsó püspöke, a 17. sz. legnagyobb cseh és világviszony­latban is kiváló szelleme, Comenius Ámos János (Jan Amos Komensky) is menekülni kényszerült. A 18. sz. második felében a polgári fejlődés hatása alatt Cseho. el­nyomott népének és elsősorban a polgári értelmiségnek növekedett a nemzeti öntudata, amihez XI. József reformjai is jelentősen hozzájárultak. A felvilágosodás jeles képviselője volt J. Dobrovskj) (1753—1829), a cseh történettudomány és a szláv filológia megalapítója. Művének folytatója, J. Jungmann (1773—1847) nyelvújító és szótáriról munkássága révén az új cseh költői nyelv meg­alapozója lett. F. L. Celakovsky (1799—1852) a népkölté­szethez fordult. A szláv közösség dalnoka lett a szlovák nemzetiségű, de cseh nyelven író J. Kollár (1793—1852) is. — A romantikus kor irodalma a cseh népköltészethez és a múlt haladó hagyományaihoz fordulva készítette elő az 1848-i forradalmi eseményeket. Jeles képviselői többek közt K. J. Erben (1811—70) költő és népdalgyűjtő, J. K. Tyl (1808—56), a cseh drámairodalom kezdeményezője és klasszikusa, és K. H. Mácha (1810—36), a nagy cseh költő. 1848-ban a prágai forradalmi megmozdulás egyik radikális vezére J. V. Frit (1829—90) költő volt, aki emigrációba kényszerülve is a Monarchia ellen küzdött. K. Sabina (1813—77) utópista szocialista író a forradalom idején kapcsolatot tartott fenn a munkásosztállyal. 1848 esz­méinek szelleme él tovább az abszolutizmussal szem­ben álló K. Havliiek-Borovsky (1821—56) bátor hangú és szatirikus írásaiban és B. Némcová (1820—62) regé­nyeiben. — Az 1870-es években bontakozott ki a kritikai realizmus V. Hálek (1835—74) kizsákmányolást elítélő verseiben és prózájában, és főként J. Neruda (1834—91) Prága életét megörökítő és a szociális igazságtalanságokat leleplező munkásságában. K. Svétlá (1830—99) írónő a nők egyenjogúsításáért és a feudalizmus ellen harcolt a polgári liberalizmus szellemében. — A 19. sz. második felében erősödött meg a cseh munkásmozgalom. Számos író örökítette meg a proletariátus első harcait, pl. a realista szemléletű J. Arbes (1840—1914) és A. Stasek (1843—1931). Az első neves harcos szocialista költők, J. B. Pecka (1849— 97), L. Zápotocky (1852—1916), L. Kochman (1854—1919) s mások versei az első munkáslapokban jelentek meg. — A kimagasló polgári írók közül sokan a századforduló táján is a nép, a demokrácia oldalán álltak, mások azonban az öncélú művészethez menekültek, dekadenciába süllyed­tek. J. Vrchlicki/ (1853—1912) e kor legnagyobb cseh költője. Sv. Őech (1846—1908) és J. V. Sládek (1845—1912) költők a demokratikus és szociális eszméket új költői hangon és formában hirdették. A. Jirásek (1851—1930) a cseh irodalom klasszikusa, a századvégi elnyomás idején népének legdicsőbb harcait, a huszita hagyományokat elevenítette fel realista történeti regényeiben, és könyör­telenül bírálta kora polgári társadalmát. A nemzeti múlt haladó szemlélete jellemzi V. Benes Trebizsky (1849—1884), Z. Winter (1846—1912) és T. Nováková (1853—1912) írók munkásságát, míg К. V. Rais (1859—1926), J. Holecek (1853—1929) és J. Herben (1857—1936) a cseh és morva falvak életét ábrázolták kritikai realista regényeikben. K. M. őapek-Chod (1860—1927) naturalisztikus művei a 19. sz. végi Prága életét festik. Az imperializmus korszaká­ban igen sok író fordul szembe a burzsoázia hanyatló erkölcseivel (J. S. Máehar, 1864—1942 ; V. Dyk, 1877— 1931), de többen közülük nem találják meg az utat a munkásosztályhoz, munkáikat magányosság, remény­telenség, sokszor dekadencia jellemzi; ilyen pl. O. Brezina (1868—1929). Ugyanakkor azonban erősödött a szocia­lizmus eszméinek hatása a költők és írók egyre szélesebb csoportjára. P. Bezrui (1867—1958) Sziléziai dalok c. vers­kötetében az Ostrava környéki, nemzetiségi és szociális elnyomás alatt élő bányászok nevében emelt szót. A. Sova (1864—1928), akinek költészete nem mentes a szimbolista, modernista vonásoktól, melegen üdvözölte az 1905. évi orosz forradalmat és a forradalmi munkásmozgalmat. — A modern cseh szocialista költészet atyja, később a Cseh Kommunista Párt egyik megalapítója, S. K. Neumann (1875—1947) már a l9. sz. végén maga köré gyűjtötte a polgári társadalom, a militarizmus és a reakció ellen lázadó fiatal írókat (F. Srámek, 1877—1952 ; K. Toman, 1877— 1946 ; F. Gellner, 1881—1914; J. Mähen, 1882—1939 ; A. Matek, 1872—1923 stb.). A forradalmi munkásság iránti szolidaritást és a győzelembe vetett hitet fejezte ki az egyik leghíresebb cseh szocialista költő, J. Wolker (1900—24) költészete, akinek több versét József Attila ültette át magyarra. A cseh szocialista regényt I. Olbracht (1882—1952) teremtette meg ; másik híres képviselője M. Majerová (1882— ). J. Hasik (1883—1923) világhírű szatirikus regénye, a Svejk, a derék katona hatalmas tilta­kozás mindenfajta kizsákmányoló rendszer militarizmusa, a nemzeti és szociális elnyomás ellen. — Az I. világháború utáni burzsoá Csehszlovák Köztársaságban a kritikai rea­lizmus fejlődésének új szakaszát jelzi K. öapek (1890— 1938) működése, aki a cseh burzsoázia elismert írójából mélyen humanista, sőt antifasiszta alkotóvá fejlődött. Az elhatalmasodó reakció, majd a népelnyomó fasizmus elleni harcban kifejlődő szocialista realizmus neves képviselői: J. Hóra (1891—1945) költő és író, továbbá V. Vanöura (1891—1942) jeles prózaíró, aki a hitleri terror áldozata lett. A fasizmus pusztította el B. Václaveket (1897—1943), a cseh szocialista irodalmi kritika úttörőjét és megalapo­zóját és J. Fuéíkot (1903—43), a szocialista realista írót. — A szocialista realizmus a felszabadult ~ban diadalra jutott, leküzdve a polgári dekadens és formalista irodalmi irányokat. A háború előtti haladó, szocialista írók alkotó művészete most bontakozott ki teljes egészében. Legjelen­tősebb közülük V. Nezval (1900—57), aki szürrealista költőből fejlődött a munkásosztály és a szocializmus éne­kesévé, továbbá M. Pujmanová (1893—1958). Az új írónemzedék munkásságával hatékonyan segíti a szo­cialista építést, a kulturális nevelőmunkát és a béke­harcot, és ápolja a cseh nép haladó hagyományait (V. Závada, P. G. Hlbina, J. Drda, F. Hrubin, J. Marek, S. Neumann, M. Duisková, O. Jezek és mások). — 2. Szlovák irodalom: A feudális Mo.-hoz tartozó szlovák nép irodalma latin nyelvű volt. A reformáció a szlovákok közt a Králicei Biblia révén cseh nyelven terjedt el, s a cseh lett a szlovák írástudók nyelve is egészen az 1840-es évekig. A 16—17. sz. ismeretlen világi, részben népi költői históriás énekekben örökítették meg a magyar és szlovák nép törökök elleni közös küzdelmét. A 17. sz. egyetlen szlovák műköltője Beniczky Péter (1606—64) volt, aki magyarul és szlovákul írta moralizáló humanista verseit. A kuruc harcoknak a 18. sz. eleji szlovák népi líra is hangot adott. — II. József uralma idején a szlovák kulturális életben is szabadabb szellem érvényesült. J. I. Bajza (1754—1836), a felvilá­gosodás előkészítője már hangot adott a jobbágyok szen­vedésének. Az A. Bernolák által kezdeményezett szlovák irodalmi nyelvet használta a felvilágosodott J. Fándli (1754—1810), aki a manufaktúrák szükségességéről írt, a szerzeteseket támadta és a jobbágynépet védelmezte, és a jeles költő, J. Holly (1785—1849), aki az antik klasszi­cizmus híve volt, és hősi eposzaival a nemzeti érzést táp­lálta. — A 19. sz. első felében a szlovák kispolgári értelmiség tagjai szemben álltak a magyarosító törekvésekkel, és a szlovák nyelv és nemzeti eszme érvényesüléséért harcoltak. E harcot szolgálta a szlovák nemzeti romantika. J. Kollár (1793—1852) azonban, aki a szláv politikai és kulturális együttműködésért küzdött, a szlovák irodalmi nyelvvel szemben a cseh mellett foglalt állást. A szláv összefogás eszméjét támogatta P. J. Safárik (1795—1861), a szlavisztika tudományának egyik megalapítója. J. Cha­­lupka (1791—1871), a szlovák drámaírás első jelen­tős alakja a nemzeti gondolatot ápolta, ugyan­akkor pellengérre állította a kispolgári önzést és szűklátókörűséget. A negyvenes évek polgári értel­misége felszámolta az irodalom egyházi megkötött-

Next