Bóka László: Arcképvázlatok és tanulmányok (Budapest, 1962)

Alakok

Attila költészete című tanulmányában (Lobogónk Petőfi. Budapest, 1950. Szikra. 34—35. 1.) azzal magyarázza Ignotus elragadta­tását József Attila iránt, hogy József Attila Tiszta szívvel című versében ahhoz a lázadáshoz jutott, mely a „kispolgári lázadók” fejlődésének legmagasabb szintje volt, „ahhoz a kispolgári láza­dáshoz, nihilizmushoz. . . és eljut az anarchia látszólagos szabadságáig”. Sajnos, hiába keresem Ignotus szövegében a kis­polgári lázadásnak, a nihilizmusnak, az anarchikus magatar­tásnak feldicsérését. A Vers és verselés című cikkben a forma­bontó verselés és a zárt formájú, zenei hatású verselés sorsának alakulásáról ír s ezt állapítja meg: „Előre lehet látni és várni, hogy ezek után az ellentétek át is fognak csapni egymásba, — hogy a vers most egy darabig megfürdik a verstelenségben, hogy később üdén, frissen és sokat tanultán térjen vissza megint csak a verselt vershez. Mint ahogy. . . a képírás a kubizmuson s expresszionizmuson át tért vissza a realizmushoz, sőt az akadé­miához, s az atonális zene máris kezd kacérkodni a régimódi zárt melódiával” (Nyugat, 1926. szeptember 16. 469. 1.). Ezután tér rá József Attilára s írja, hogy „Ennek szeretem, lelkemben dédelgetem, simogatom, dünnyögöm és mormolgatom egy versét. . . Gyönyörű szép — s ez a vers nem lett, nem lehetett volna meg, ha előtte nincs népdal és expresszió, verses vers és szóval mondó vers. íme, a verses vers visszatértét nem is kell kivárni, mert mire megjósoltam, már el is következett” (uo). Ha van a szavaknak értelme, akkor nyilvánvaló, hogy Ignotus annak örül, hogy verstani, versfejlődési elméletét József Attila versének formája igazolja, nem pedig a vers ideológiájának. Notandum: én a Tiszta szívvel-1 nem is tartom nihilista, anarchista módon lázadó versnek. De ettől függetlenül, majd minden József Attila-tanulmány elismétli Horváth Márton tételét Ignotusról, s az általános gimnáziumok IV. osztálya számára kiadott magyar irodalomtörténeti tankönyv 1959-ben megjelent nyolcadik kia­dása említést sem tesz az Adyért harcoló, a József Attilát elsők közt népszerűsítő Ignotusról, a Nyugat egyik alapítójáról, Ady- és József Attila-versek ihletőjéről. Ezen a méltánytalan helyzeten nem sokat változtat Komlós Aladár A magyar költészet Petőfitől Adyig című munkája (Budapest, 1959. Gondolat. 524. 1.) sem, jóllehet Komlós a tárgyilagos értékelés igényével foglalkozik Ignotus jelentőségével. 348

Next