Bokros Birman Dezső: Bokros Birman Dezső önéletrajza, levelezése, művei (Budapest, 1974)

Bevezető

ta Masaryk elnököt. Hosszan beszélt arról, hogyan adta el Ady maszkjának egy példányát a román kultuszminiszternek, Octavian Gogának. Szerepel írásában Kassák Lajos, Füst Milán és a már említett József Attila is. E „hiányos” önéletrajz kétségtelenül hasznosan egészül ki a művész által és a művészhez írott levelekből, valamint különböző más dokumentumokból ösz­­szeállított anyaggal. Mindez a művész hagyatékából, örököseitől, vásárlás út­ján került a Művészettörténeti Dokumentációs Központ birtokába, majd onnan, jogutódlás folytán, a Magyar Tudományos Akadémia Művészettörténeti Kuta­tó Csoportjához. (Tegyük rögtön hozzá, hogy a válogatásban néhány olyan do­kumentum is szerepel, melynek eredetije jelenleg is magántulajdonban van.) Az írások szoros időrendben követik, s egyben magyarázzák egymást. E montázsszerű összeállítás a születéstől haláláig követi a művész életét. Azon­ban ez inkább csak jelzés; a születési anyakönyvi kivonat, a Ney Simon-féle, majd az Iparművészeti Iskola bizonyítványa, valamint az első fővárosi vásár­lás ugyan valóban lényeges állomásokat jelölnek, életének mindennapjaiba azonban csak 1944-től nyerhetünk bepillantást a dokumentumok révén. A ren­delkezésünkre álló anyag maga szabta meg ezt az időhatárt, de jobbat keresve sem találhattunk volna, hiszen az Önéletrajz, ha töredékesen, rapszodikusan is, főleg az időközben eltelt három évtizedről ad képet. „A művészekről azt hallom, hogy teljesen tétlenek, de hiányoznak a ser­kentő vásárlók is. Reméljük, hogy mindez megváltozik s újra nyugodt napok következnek” - olvashatjuk többek között egy 1944. márciusi keltezésű, Bokros­hoz írott levélben. Ez a két mondat is jelzi, hogy e dokumentumok nem csu­pán Bokros életének megismerése tekintetében jelentősek. Az ilyen mondatok felidézik a kort, megelevenítik a miliőt, s feltehetően nem csupán azok számá­ra, akik maguk is részesei voltak történelmünk e nehéz, de már bizakodással áthatott napjainak, majd mindannak, ami ezután következett. Sokat mond a Svéd Királyi Követség Bokros számára kiállított védőlevele is. Valóban az új élet megindulását mutatja a székesfőváros polgármesteri hivatalától érkezett levél, mely a József Attilát ábrázoló kis bronz mellszobor megvásárlásáról ér­tesíti a művészt. Keltezése: 1945. június 9. A felszabadulást követő öt év Bokros életének igen termékeny, eredmények­ben, sikerekben gazdag szakasza volt. Kiállításokon, pályázatokon való részvé­teké kérik fel, műteremlátogatást szerveznek hozzá, Kassák reprodukciókat kér egy készülő könyvhöz, különböző elismerések érik, fogadásokra hívják, élet­járadékot kap, hivatalos utazása ügyével foglalkoznak - mondják az 1946- 47-es dokumentumok. „Az Élet nem enged pihenést, és megsokszorozott mun­kát követel az embertől. . . nálunk egy rombadöntött ország új rafelépítése a munkatöbblet, a plusz” - írja a művész Amerikában élő testvérének, aki - mint a válaszból kiderül - hívja őt is; ő azonban - éppen a fentebb jelzett sok teen­dő miatt - itthon marad. A genfi és párizsi kiállítás sikere 1948 télutóján, valamint az 1949-ben kapott Kossuth-díj valóban jelentős életút és termékeny életszakasz megszol­gált, megérdemelt eredménye volt. A kiállítások körülményeiről - nem feled­kezve meg az Önéletrajz vonatkozó részleteiről sem - bő tájékozódást nye­rünk a levelekből. Bokros összegyűjtötte és megőrizte a különböző kritikákat is, nem mindig tökéletes fordításban ugyan - de ezek így is hasznosak, ér­dekesek. Olykor éppen a feljegyzés töredékes, hibás volta miatt jellemzőek. Ér­demes megfigyelni ennek a felfelé ívelő néhány évnek a művésszel kapcsolatos hivatalos levelezését is: mintha csupa jóbaráttól jönne, mintha csupa jóbarát-10

Next