Bokros Birman Dezső: Bokros Birman Dezső önéletrajza, levelezése, művei (Budapest, 1974)

Bevezető

többszöri kísérlet, amelyről ír, s a többféle változat, amelyet ismerünk, azt mutatja, hogy éppen a révetegségnek, a tényleges veszélyek nem ismeréséből fakadó magabiztosságnak ezt a kifejezését kereste, amely a végleges válto­zat varázsát adja, s ami - életének sok mozzanatából ítélve - a művészre ma­gára jellemző elsősorban. Igazi nyelvén, azaz a szobraiban megfogalmazott-ki­fejezett önéletrajz-önjellemzés feltétlenül sikerültebb, éppen ezért hitelesebb, hatásosabb, közérdekűbb tartalmat hordozó, mint az írói kísérlet. Ez a Don Quijote-i figura később többször visszatér. 1937-ben, a pécsi bá­nyászsztrájk keltette megrendülés hatása alatt mintázott Napbanéző bányásza tulajdonképpen ugyanaz. Ugyanaz a tartás, mozdulat, csak éppen végtelenül meggyötört, megkínzott a test, a bőr szinte csontjára égett. Szörnyűségeket át­élt és még nagyobb szörnyűségek előérzetétől szorongó ember kétségbeesett pa­nasza ez a mű. Az 1944-es Rokkant katona újabb variáció a témára: ugyanaz a réveteg, tétova, szélmalmokkal viaskodó, de egyre súlyosabb sebektől vérző figura. A művész maga. 1964-ben, újrafelfedezése, elismerése idején ismét megjelenik ez az alak (Álló férfi), aki végül is mindent átélt, átvészelt, de min­den megélt borzalom nyomát magán viseli. Közben sok nagyszerű szobor születik. Remekebbnél remekebb portrék: pél­dául Scheiber Hugó festőművészé (1935), mely a formák fölényes tudású, a jel­lemzés fokozását célzó összefogásával, szellemességével emelkedik az életmű legjava termése közé. 1934-ben készült a Madame Sans Gene, az egész kora­beli, finomkodó, szenvelgő aktszobrászat és aktfestészet robbanóerejű kritikája és egészséges ellenpontja. A Kubikos már a háborús évek termése (1941). Mint a Napbanéző bányász, ez sem egy munkástípus megjelenítése, hanem valami iszonyú teherrel viaskodó, emberfeletti erőfeszítésre kényszerülő ember küz­delmének kifejezése. A Jób-rajzok expresszív dinamizmusa lángolt fel újra a Napbanézőben, a Kubikosban és az Ászfaltozó (1943) szinte állati sorba ta­szított, emberi méltóságát veszített figurájában. E három szobor, s negyedik­ként a Rokkant katona, tökéletes kifejezése a „vigasztalan időknek”. A József Attilát felidéző kis portré (1942) és a Független Magyarországért plakett (1942) bizakodóbb hangulat s főleg biztatóbb tények - a baloldali erők megmozdulása, szervezkedése - hatására készült. Bokros, aki élete során szá­mos esetben adta tanúj elét baloldali érzületének, szociális beállítottságának (pozsonyi tartózkodása idején kapcsolatba került a Sarlósok mozgalmával, ide­haza a szocialista képzőművészek táborához kapcsolódott), munkásságában is félreérthetetlenül kifejezésre juttatta ezt. Az 1946-os Dózsa-szobor terv meg­győző bizonyítéka a különcként ismert művész társadalmi elkötelezettségének. A tüzes trónon ülő, megkötözött parasztvezér megtörhetetlenséget kifejező tar­tásában az általa képviselt eszmék lebírhatatlanságába, feltétlen győzelmébe vetett hit nyilvánul meg. A második Önéletrajz bevezetőjében emeli ki Mihályfi Ernő azokat a té­nyeket, melyek a szobrász szlovákiai és erdélyi kapcsolataira mutatnak, jelen­tősnek ítélve ezeket a Duna-völgyi népek kórusa (1946) című szobrának - egy tervezett Bartók-emlékmű részének - megalkotása szempontjából. Szinte mon­danunk sem kell, hogy a kisméretű, de nagyszabású terv - az Áchim András­­emlékmű és az Ady-szobor sorsát követve - nem került kivitelre, pedig a szom­széd népek együttműködése gondolatának e műfajban való erőteljes megfogal­mazásával azóta is egyedül áll. A sziluettek tudatos alakítása, a figurák kü­lönállása és egymáshoz kapcsolódása igen kifejező, hasonlóan a részleteket el­hanyagoló, mégis élénk felületet produkáló mintázáshoz, mely teret enged a 14

Next