Buda Béla: Pszichoterápia. Kapcsolat és kommunikáció (Budapest, 2004)

X. A pszichoterápia pszichiátriai és pszichoszomatikus kórképekben

ezért lélektana érdektelennek tűnik. Már a klasszikus pszichiátria is az endogeni­­tás jegyében gondolkodott a komolyabb - ahogy ma az angol szóhasználat gyak­ran mondja: major - depresszióról, és öröklésmenetét kutatta. Az ikervizsgálatok megerősítették az örökletes etiológia elméletét, majd pedig a farmakoterápia és a többi biológiai gyógymód eredményei végképp a biológia területére sorolták a depresszió kutatását, értelmezését. A lithiumprofilaxis sikerei, majd a kibontako­zó biológiai pszichiátriai kutatások, amelyek a neurotranszmisszió, illetve a neu­­roendokrin szabályozás súlyos zavarait mutatták ki a kórképben, szinte eldön­tődnek mutatják a kérdést. Még a pszichogén tényeződnek korábban meghagyott „kiskapu" is bezárult az olyan újabb felfogások nyomán, amelyek a neurotikus depresszióban endogén hajlam manifesztációját vélik megtalálni (Winokur, Akis­kai és mások felfogásai). A pszichiátriában uralkodóvá vált empiricizmus min­den tudományos igényű elmélettől közvetlen bizonyítékokat követel, megfelelő' esetszámon végzett kontrollcsoportos, lehetőleg vakpróbás vizsgálatok alapján. A néhány „túlélő" pszichológiai elmélet empirikusan igazolható egyszerű mo­dellt tartalmaz. Ilyen pl. az „életesemények" (life events) szerepének kutatása, amely nagyjából igazolja, hogy megterhelő életesemények kiválthatnak depresz­­sziót (pl. Paykel, 1978), bár ez függvénye a szociális támogató rendszerek műkö­désének (Paykel és munkatársai, 1980), az életeseményekben megnyilvánuló stressznek, illetve az ezzel kapcsolatos problémamegoldó (coping) mechanizmu­soknak (Anisman, Zacharko, 1982) stb. Még e viszonylag egyszerű kutatási kér­désfeltevések is nagyon sok módszertani nehézséget vetnek fel, így következteté­seik gyakorta kapnak kritikát (pl. Tennant, Bebbington, Hurry, 1981). Még ezek a vizsgálatok is sokkal bonyolultabbak metodikailag, mint például a mono- és bi­poláris depresszió diagnosztikai alcsoportjait validáló vizsgálatok vagy a gyógy­szerhatásokat mérő kutatások, melyek multicentrikusan és viszonylag egyszerű kategóriák szerint nagyszámú beteganyagon gyorsan lebonyolíthatók. Ugyanez áll az olyan egyszerű modellekre, mint a depresszió Seligman-féle „learned help­lessness" elméletére vagy Beck és munkatársai kognitív depressziófelfogására, ezek is túl összetettek a ma elfogadott módszerekhez képest. A pszichodinamikus elméletek a modern metodológiával szemben abszolút hátrányban vannak. Komplex konstrukciók, amelyek a betegek viselkedésének megfigyelésén és különösen a betegek élményeinek huzamos explorációján és ér­telmezésén alapulnak. Egy eset, egy egység, ami a mai kutatásokban szinte jelen­téktelen, munkaórák tucatjait igényli, a következtetéses folyamat ellenőrizhetet­len, kontroll nehezen elképzelhető. A pszichodinamikus adatok tehát a mai pszi­chiáternek szinte elhanyagolható, „soft" történelmi helyértékű ismereteknek lát­szanak. A viszonyulást jól mutatja Akiskai, Hirschfeld és Yerevanian véleménye (1983) az első pszichoanalitikus depresszióelméletről, Abraham elméletéről: „Ab­raham leírása jellegzetes példája a klinikai-dinamikus közelítésmódoknak a kö­vetkező szempontokból: 1. az affektiv betegségeket egységes állapotnak tekinti, 2. a mániás-depresszív beteg észlelését általánosítja, 3. sem a függő (az affektiv ál­lapot), sem pedig a független (a jellem) változót nem méri valamilyen megbízha­tó, objektív és standardizált eszközzel, 4. nem használ kontrollcsoportot, hogy meghatározza a jellemforma viszonyát az effektiv állapothoz képest, ennek speci­­fitását illetően, 5. annak ellenére, hogy a premorbid személyiségről retrospektív információkat használt fel, kijelenti, hogy a (jellemleírásban foglalt) dinamika 368

Next