Fogarasi Béla - Lukács György - Mátrai László et al. (szerk.): Filozófiai évkönyv 1. - Filozófiai évkönyv 1. (Budapest, 1952)

Filozófiatörténeti kérdések

ERDÉLYI JÁNOS 459 falu bonyolult, forradalom utáni problémáit először visszatükröző realista regényírója, gondoljunk a Tolnai útját követő Móricz Zsigmondra. Ez a regény- és elbeszélésirodalom azonban, éppen azért, mert a falu problémáit partikuláris paraszti szemszögből vizsgálja (néhány nagy műalkotás kivé­telével) képtelen perspektívát nyújtani a parasztság szövetségeseivel kapcso­latban, s ezért nem ér fel nemzeti jelentőségében nagy líránkhoz, különösen Ady Endréhez és József Attilához. A petőfieskedők lírája abba a korszakba esik. mikor a népdal, a parasztság politikai helyzetének megváltozásával már elvesztette 48 előtti művészi jelentőségét, de még nem indult meg a forradalom utáni parasztság életét és új problémáit tükröző epikus irodalom sem. Mivel a paraszti nép­dal felhasználása ebben az időben elveszti aktuális forradalmi tartalmát, ezek a petőfieskedők szükségszerűen arra szorítkoznak, hogy a népdal for­máját, stílusát veszik át anélkül, hogy ebben azt a plebejus, forradalmi tar­talmat fejeznék ki, mint Petőfi. így azután náluk Petőfi utánzása'jnerő kül­sőséggé válik. A nép érzésvilágának kifejezése közönséges kifejtések hal­mazává, az ország felfedezése a nép által: Petőfi gyönyörű tábeírásai a nép­viseletek. helyi sajátságok tényszerű felsorolásává válnak. Petőfi egyszerű, népi nyelve tájnyelvvé, zsargonná torzul. A petőfieskedők nem tesznek má.st, mint megvalósítják Gyulai Petőfi képét: egy politikai arculatából kivetkő­zött. tartalmától, mondanivalójától megfosztott, genre-képeklbe és formalista népdalokba vesző „Petőfi-költészetet“ állítanak elő, Petőfi karikatúráját. A giccs- és ponyvaköltészetnek sajátságos fajtája ez, az idilli s ugyanakkor ocsmány, rózsabimbós és kurjongató falu hazug, népszínmű-típusú képe. Ez a költészet nem Petőfi öröksége, de Tisza István Szabo’cska Mihályának őse. A petőfieskedők művészetének eredménye a teljes művészi csőd. Tra­gédiájuk az, hogy ők szubjektíve tényleg Petőfit akarták követni, a szabad­ságharc hagyományaihoz akartak hívek maradni, s költészetüket valóban kiállásnak szánták a haladás oldalán. Ez a szubjektív becsületesség az, ami megkülönbözteti őket a későbbi idők népszínműíróitól és szaibolcskamihá­­lyaitól. Nagy művészi tévedésük abban rejlett, hogy nem tudtak a magyar valóság mélyéig lehatolni, hogy nem tudták kitapintani az igazi problémá­kat, (hogy Petőfi egyes műfajainak betűihez való ragaszkodással éppen Petőfi lényegéhez, tartalmához, mondanivalójához lettek hűtlenek. Erdélyi igen élesen észrevette azt, hogy a népieskedő irány művészi csődhöz vezet. Ugyanezt látta a kétségkívül jó irodalmi ízléssel rendelkező Gyulai is és ezen a ponton, a művészi követelés Dontján, közösen támadják Erdélyivel a petőfieskedőket. Azonban a harc kiindulópontja mindkettőjük­nél gyökerében különböző. Miért támadja Gyulai a petőfieskedőket, akik pedig lényegében az ő Petőfi-képét viszik át a gyakorlatba? Támadja őket szubjektív törekvésük miatt, kimondott programmjuk miatt, mely Petőfi alkotómódjának feltámasztására irányul. Harca a népiesek ellen, harc az ellen, hogy az általa múmiává változott Petőfi emlékét bármilyen módon, bármilyen veszélytelen módon is, de ébren tartsák. Gyulai tehát szintén észreveszi a Petőfi-epigonizmus csődjét, azonban ezt a csődöt jobbról bírálja. Nem azt bírálja bennük, hogy rosszul követik Petőfit, Ihanem hogy egyáltalában követni akarják. A Petőfi-epigonizmuist üti az Arany-epigoniz­­mus nevében.

Next