Garai László: Személyiségdinamika és társadalmi lét (Budapest, 1969)

I. A marxista pszichológiai antropológiai előfeltevései

a XIX. század végi társadalom polgárára alkalmazott szociál­pszichológiai értelmezését 1. Hermann István Siegmund Freud avagy a pszichológia kalandja (Gondolat, 1964.) c. köny­vének A freudizmus kialakulásának történelmi feltételei c. fejezetében.) Ez történik József ATTiLÁval is, aki miután Marx társadalomfilozófiáját tulajdonképpen hegeli elvontság­gal alkalmazza az egyén szocializálásának problémájára, az individualizáció pszichológiai következményeiről szólva az elvontságot már csak a freudizmus segítségével tudja felol­dani. Persze ahol konkrétabbá válik József Attila fejtegetése, ott kitűnik, hogy az ő freudizmusa csak az elfojtásnak és követ­kezményeinek mechanizmusa tekintetében azonos Freudóval. Amikor pl. dr. Totis Béla Az ifjúság nemi problémái c. köny­vének bírálata kapcsán így ír: „Éppen a tőkés társadalom ki­­egyenlíthetetlen ellentmondásai szerepelnek végső fokon az egyének lelkében mint tudattalanba fojtott és egyénileg meg­oldhatatlan konfliktusok” (József Attila Az ifjúság nemi problémái. Összes Művei III. köt. Id. kiad. 132. o.); vagy ilyen módon: „Az életösztön úgy kerül szembe a társadalmi élet ösztönével, ahogy a szükségletek kielégítésére szolgáló hasznos cikkek termelése az értéktárgyak termelésével... az idegesség bacillusa az áru és a magántulajdon" (uo. 129 — 130. o.) — akkor kiderül, hogy a marxizmus saját pszichológiájának kereséséről van szó nála, amelyhez csak analógiának használja a pszicho­analízis tanát. Az viszont, hogy az analógiát Marx közösségi embere és Freud közösülő embere között időnként szó szerint veszi, szükségszerűen következik elvont módszeréből, amellyel a partikularitást elvont egyénből és elvont társadalomból akarja elméletileg lévezetni. Egy hegelizált, de ugyanígy egy egzisz­­tencializált Marx társadalomfelfogása csak egy freudizált (vagy behaviourizált) Marx személyiségfelfogásával eklektiku­sán kiegészítve tehető — látszólag — alkalmassá az embernek mint totalitásnak megragadására. Az elméletnek ezt a belső dialektikáját jól illusztrálja a Hegel, Marx, Freud c. töredék, amelynek egyik bevezetőben exponált kérdéséből az is kitűnik, hogy a tudományelméleti okok mellett milyen társadalmi tényezők hatottak abban az irányban, hogy a marxisták érdeklődése a freudizmus felé fordult. „Marx azt írja — idézi József Attila —, hogy az emberiség csak olyan feladatokat tűz maga elé, amelyek megoldásához a szükséges feltételek a valóságban jelen vannak — hogy lehet tehát, hogy 5 Garai: Személyiségdinamika 65

Next