Gerle György: Környezet és településhálózat (Budapest, 1974)

IV. A településhálózat szerkezeti rendszere és mozgástörvényei

Így tehát — ha nem akarunk valamiféle egyoldalú determinizmus bűnébe esni — egyértelműen a ténylegesen ható tényezők összességének vonzási és taszítási terében kell vizsgálnunk a településhálózatot. Nehéz volna találóbban kifejezni e kölcsönhatások összességét József Attila költői meghatározásánál, amely szerint: „Akár egy halom hasított fa, hever egymáson a világ; szorítja, nyomja, összefogja egyik dolog a másikát, s így mindegyik determinált.” Ebben a megfogalmazásban azonban még nem domborodik ki a mi tématerületünkön kiemelkedő jelentőségű — időtényező szerepe. A mi ese­tünkben ugyanis nem egymást összességükben statikusan determináló elemek együtteséről van szó, hanem állandóan mozgó — arányaiban és összetevőinek nyomatékában is állandóan változó — rendszerről. Közismert pl., hogy a közlekedési eszközök fejlődése folyamatosan tágítja a lakó­hely és munkahely között megengedhető távolságot és ezzel a településhálózat szerkezete szempontjából igen jelentős vonzáskörzetek határait. Az ipari üzemek fo­kozatos — sőt egyre gyorsuló — automatizálása pedig lehetővé teszi, hogy a tele­pülés lakossága szempontjából kedvezőtlen hatású üzemeket egyre nagyobb távol­ságban helyezzük el a lakóterületektől, és a feltétlenül szükséges, kevés helyszíni dol­gozó különlegesen gyors közlekedési eszközökkel érje el a munkahelyét. Ugyanakkor - a zaj- és füstmentesség biztosítása révén — egyre több üzemfóleség helyezhető el a lakóterületek közvetlen körzetében — vagy akár magún a lakóterületen belül is ami a hivatásforgalmat távolsági szempontból a minimumra csökkenti. A településhálózat komplexitásának tehát — a településhálózat alakulására ható tényezők mellett — egyik legfontosabb eleme a tényezők sajátos dinamiz­musa, és — ebből eredően — az időben változó tényezők integrálódott hatásá­nak ugyancsak integrálódott dinamizmusa is. Ez önmagában is meglehetősen bonyolult összefüggésre mutat, hiszen a különböző tényezők dinamizmusa lényegbevágóan eltér egymástól. A folyamatosan változó természeti környezet alakulásának sebessége több nagyságrenddel kisebb a településhálózat általános fejlődésénél; a település­­hálózat változása pedig ugyancsak több nagyságrenddel lassabb, mint a ter­melőeszközök műszaki fejlődése. A termelőeszközök kategóriáján belül is nagyságrendben eltérő gyorsasággal és gyorsulással változik a különböző technológiák műszaki fejlődése. Ezenkívül pedig a közel azonos dinamiz­mussal fejlődő eszközök hatása is különböző sebességekkel, fáziseltolódások­kal tevődik át a településhálózatban érzékelhető jelenségekre. A település­­hálózaton belül pedig, annak jóformán minden elemére másképp hat az el­térő dinamizmusú külső tényezők befolyása. Az érintett elemek visszahatása azonban a dinamizmus vonatkozásában is érvényesül. A nagyobb tehetetlenségű, nehezebben gyorsítható elemek nemcsak maguk „gerjednek” lassabban a külső tényezők dinamikus hatá­sára, hanem visszahatásukkal csökkentik a befolyásoló tényezők sajátos dinamizmusát is. Ha pl. valamilyen városi közlekedési eszköz sajátos műszaki fejlődése lehetővé tenné a tömegközlekedés meggyorsítását, de az utcahálózat szűk áteresztőképessége ezt tar­tósan akadályozza (ugyanis általában nem lehet a városok régi utcahálózatát olyan gyorsan átépíteni, amennyire azt az új közlekedési eszközök maximális kihasználása 109

Next