Imre Samu - Szathmári István - Szűts László (szerk.): Jelentéstan és stilisztika. A Magyar Nyelvészek 2. Nemzetközi Kongresszusának előadásai. Szeged, 1972. augusztus 22-25. - Nyelvtudományi értekezések 83. (Budapest, 1974)

Fóris Karola: Nyelvi érték és poétikai érték

140 az anyanyelvi beszélő által neutrálisnak érzett alaptagot, s jelöltnek azt, illetve azokat, amelyek attól valamely plusz [addiciós] műveletben eltérnek. Bizonyos fokig követtük a Szépe György által „Az alsóbb nyelvi szintek leírása” című tanulmányában javasolt elvet [ÁltNyT. VI, 390].) Hasonló elvek szerint működik a tulajdonság meglétét, illetőleg hiányát (dicső : dicstelen), avagy bináris oppozíciójukat (nagy : kicsi) jelző antonima­­rendszer is. A szintaxis és a szemantika területéről vett előbbi példákkal azt a téte­lünket igyekeztünk illusztrálni, hogy az ember értékelő, preferenciális visel­kedését a nyelvi rendszer közvetlenül is képes jelezni bizonyos — fókusz­váltást is tükröző — oppozíciós jegyek esetén. 3. Az érték két aspektusának összefonódása a költői nyelvben. — A következők megértéséhez okvetlenül szükséges, hogy az értékelő viselkedést az ún. értékhelyzettel való összefüggésében hatá­rozzuk meg. Kapcsolatuk lényegi jegyeit emeli ki Ch. Morris: „Such behaviour (ti. az értékelő, preferenciális viselkedés; F. K.) may be directed to any object or complex of objects, or to any properties of an object or complex of objects — hence to pains, joys, persons, actions, physical objects, signs, and complex structures of various sorts. A value situation, so conceived, is inherently rela­tional, involving an action of (positive or negative) preferential behaviour by some agent to something or other.” (Morris, Ch., Signification and Signi­ficance. Cambridge, Massachusetts, 1964, 18.) Amennyiben egy jelszituáció egyben értékhelyzet is, a nyelv — bináris oppozíciós rendszeréből adódó — látens értékkifejező képessége manifeszt értékkifejezővé válik. A költői nyelvben pedig, ahol bármely, az ’üzenést’ kiváltó vershelyzet egyben értékhelyzet is, a fonológiai meg­különböztető jegyeket is beleértve, bármely jegyek oppozíciója értékhordozó lehet. Az alsóbb nyelvi szinteket figyelmen kívül hagyva, hadd utaljunk most olyan szintaktikai-szemantikai megkülönböztető jegyek oppozíciójára, melye­ket a költészet különös előszeretettel használ fel értékszembesítés hordozója­ként. Ilyen pl. a [jelen : nem jelen], illetve az utóbbin belül a [múlt : jövő] jegyek szembeállítása, melyre alapozva a költők jól definiálható tartalmi jegyekkel rendelkező versmodellt is hoznak létre, az ún. időszembesítőt. (Részletesen erről: Németh G. Béla, Még, már, most [József Attila egy kései vers­típusáról]: Mű és személyiség. Budapest, 1970, 671 — 699.) Ugyanígy PL a I Afofyamatos] vs' [-lolyímafos ] 1еёУек ellentétére; konkrét meg­jelenési formában: a freezing (fagyó) és a frozen (megfagyott) oppozíciós pár gazdag konnotációs tartalmára építette egyik klasszikusan tömör versét Shelley. Természetesen a nyelvi rendszer bármely oppozíciója lehet a műalkotás­beli oppozíció alapja, akár úgy is, hogy annak egyes egységeibe (mikrostruk­­túráiba) behatolva hozzák létre a vers oppozícióhálóját. (Gondolok itt pl. József Attila síkváltásos, Hankiss Elemér által elemzett, ún. komplex képeire [Hankiss Elemér, József Attila komplex képei: A népdaltól az abszurd drámáig. Budapest, 1969, 9—40].) Műalkotás jellegű jelölés esetén tehát, mivel az alkotó-jelezőnek az üzenetet kiváltó értékhelyzetre (mintegy topicra) adott értékválaszát (mintegy

Next