Imre Samu - Szathmári István - Szűts László (szerk.): Jelentéstan és stilisztika. A Magyar Nyelvészek 2. Nemzetközi Kongresszusának előadásai. Szeged, 1972. augusztus 22-25. - Nyelvtudományi értekezések 83. (Budapest, 1974)

Kiss Endre: A gondolatjel és a vers dimenziói

KISS ENDRE A gondolatjel és a vers dimenziói (A gondolatjel József Attila költészetében) Vajon lehetséges-e, és milyen eredményekkel járhat egy rendkívüli költői életmű és egy írásjel összefüggésének vizsgálata ? E dolgozat erre a kér­désre keres választ, hangsúlyozva, hogy nem a gondolatjel használatáról álta­lában, illetve József Attila költészetéről általában próbál néhány következte­tést levonni, hanem csupán egymásra vonatkoztatottságukban. Adorno szép kis esszét szentel az írásjeleknek (Theodor W. Adorno, Noten zur Literatur I., Suhrkamp Verlag 1958. S. 161 — 73). Említést tesz az írásjelek „fiziognómiai helyi értékéről” és „saját kifejező funkciójáról”, me­lyek „bár nem választhatók el a szintaktikai funkciótól, mégis semmiképpen sem merülnek ki ezekben”. A gondolatjelet „megálljt parancsolónak” nevezi. Szerepét elsősorban az egész és a rész viszonyának kifejezésében látja: ,,. . . erst wer eines Ganzen mächtig ist, weiß um Zäsuren. Die aber lassen sich vom Gedankenstrich lernen.” A gondolatjel „megálljt parancsol”, azaz nyoma­­tékot ad sorának, viszonylagos függetlenséget a kontextuson belül, összetarto­zása az ezután következőkkel azonban teljesen egyértelmű, sem az olvasó, sem a szavaló nem tekintheti az említett gondolatjellel záruló sort befejezettnek, lezártnak. Az, hogy József Attila költészete „par excellence” dialektikus termé­szetű, nem szorul bizonyításra, elsősorban Hankiss Elemér József Attila komplex képei — Mérhető-e a vers intenzitása ? című tanulmánya után. Han­kiss elsősorban a komplex kép szféráját vizsgálta. A „komplexitás” mellett e tanulmány inkább a „sokdimenziós”, „dimenziógazdag” megjelölést hasz­nálja, ugyanannak a jelenségnek másik oldalát hangsúlyozva. Az egyes dimenziókat speciális antinómiák jelölik. A komplex kép síkján Hankiss le­írja ezeket az antinómiákat. Jelen dolgozat hipotézise: a költő műveinek „sokdimenzióssága”, „komp­lexitása” nemcsak a komplex kép szférájában, hanem az egymást követő so­rok viszonylatában is jelentkezik, és ennek leggyakoribb megjelenítő eszköze a gondolatjel. Itt jegyeznénk meg, hogy Hankiss, amikor tanulmánya végén az úgynevezett „magatartásváltozásokat” elemzi, már elhagyja a komplex kép síkját, maga is nagyobb egységeket vesz alapul. Más szóval: a komplexi­tás, sokdimenziósság nemcsak a szószerkezet szintjén (komplex kép), hanem a szintakszis szintjén is (egymás után következő sorok) megnyil­vánul. Lássuk először, hogy a Hankiss által a komplex képek esetében ki­mutatott antinómiák megvannak-e a gondolatjellel elválasztott sorok eseté­ben is.

Next