Kóbor Enikő: Vizsgafeszültség és egyetemi teljesítmény - Pszichológia a gyakorlatban 19. (Budapest, 1972)
III. Hogyan élik át a hallgatók a vizsgaizgalmat?
— 19Gl-es tanulmányában hasonló minőségeknek veszi) és a tanulmányi eredmények között. Lynn (1959) jó képességekkel rendelkező egyetemi tanulmányokra való nagyfokú alkalmassággal jellemezhető egyetemi hallgatóknál úgy találta, hogy a teljesítőképesség a hosszan tartó munkában erősen függ az egyéni drive-szinttől (JMPI). A jó tanulmányi eredményű hallgatókat magas szorongásszint és lassú gátlás-felhalmozódás jellemzi. Véleménye szerint a szorongásszint kétféleképpen befolyásolja az eredményt : 1. stressz-helyzetben negatívan hat a tanulásra és a teljesítményre; 2. előnyösen hat a tanulásra és a teljesítményre, amennyiben motiválja a hosszan tartó munkát. Fokrainé (1968) is hasonló eredményre jutott különböző korú általános iskolás tanulókon végzett kísérletében (CMAS és GBR), hogy ti. a sikeres munkavégzéshez bizonyos mértékű pszichikus tenzió elengedhetetlen; a nagyobb mértékű szorongás hatása nem egyirányú,; egyes esetekben fokozza, máskor csökkenti a teljesítményt. A hatás irányát számos tényező: szituáció, életkor, intelligencia stb. befolyásolja. E vázlatos áttekintés nyomán is megállapíthatjuk, hogy egyrészt az iskolai helyzetben végzett vizsgálatok kísérleti eredményeinek ellentmondásossága valószínűleg abból fakad, hogy természetes kísérletben nehezebb az egyes tényezőket olyan elszigetelten vizsgálni, mint laboratóriumi helyzetben. Másrészt arra is találunk utalást, hogy a magas szorongásszint teoretikusan feltételezett negatio hatását kompenzálhatják annak motivációs összetevői (tartalma, irányultsága).* Ez a jelenség összetettségére hívja fel a figyelmet, amelynek csak egyik oldala az energetikai. E tartalom (élmény, minőség) sók ténve* Atkinson és Litwi.v (1960) pl. megkülönböztet siker-orientált és kudarckerülő indítékokat. A siker-orientációjú (teljesítmény-szükséglettel jellemezhető) személyeknél e motiváció előnyösnek bizonyult a teljesítmény szempontjából, a kudarckeriilés indítéka pedig rontotta a teljesítményt. 114