Kóbor Enikő: Vizsgafeszültség és egyetemi teljesítmény - Pszichológia a gyakorlatban 19. (Budapest, 1972)

III. Hogyan élik át a hallgatók a vizsgaizgalmat?

— 19Gl-es tanulmányában hasonló minőségeknek veszi) és a tanulmányi eredmények között. Lynn (1959) jó képességekkel rendelkező egyetemi tanulmányokra való nagyfokú alkalmassággal jellemezhető egyetemi hallga­tóknál úgy találta, hogy a teljesítőképesség a hosszan tartó munkában erősen függ az egyéni drive-szinttől (JMPI). A jó tanulmányi eredményű hallgatókat magas szorongásszint és lassú gátlás-felhalmozódás jellemzi. Véleménye szerint a szorongásszint kétféleképpen befolyá­solja az eredményt : 1. stressz-helyzetben negatívan hat a tanulásra és a teljesítményre; 2. előnyösen hat a tanulásra és a teljesítményre, amennyiben motiválja a hosszan tartó munkát. Fokrainé (1968) is hasonló eredményre jutott különböző korú általános iskolás tanulókon vég­zett kísérletében (CMAS és GBR), hogy ti. a sikeres mun­kavégzéshez bizonyos mértékű pszichikus tenzió elenged­­hetetlen; a nagyobb mértékű szorongás hatása nem egyi­rányú,; egyes esetekben fokozza, máskor csökkenti a teljesítményt. A hatás irányát számos tényező: szituá­ció, életkor, intelligencia stb. befolyásolja. E vázlatos áttekintés nyomán is megállapíthatjuk, hogy egyrészt az iskolai helyzetben végzett vizsgálatok kísérleti eredményeinek ellentmondásossága valószínűleg abból fakad, hogy természetes kísérletben nehezebb az egyes tényezőket olyan elszigetelten vizsgálni, mint labo­ratóriumi helyzetben. Másrészt arra is találunk utalást, hogy a magas szorongásszint teoretikusan feltételezett negatio hatását kompenzálhatják annak motivációs össze­tevői (tartalma, irányultsága).* Ez a jelenség összetett­ségére hívja fel a figyelmet, amelynek csak egyik oldala az energetikai. E tartalom (élmény, minőség) sók ténve­* Atkinson és Litwi.v (1960) pl. megkülönböztet siker-orientált és kudarckerülő indítékokat. A siker-orientációjú (teljesítmény-szük­séglettel jellemezhető) személyeknél e motiváció előnyösnek bizo­nyult a teljesítmény szempontjából, a kudarckeriilés indítéka pedig rontotta a teljesítményt. 114

Next