Lukács György: Adalékok az esztétika történetéhez (Budapest, 1953)

Irodalom és művészet mint felépítmény (Sztálin nyelvtudományi cikkeiről)

egy nehéz harcokban felszabadult erős nép életkedvének a kul­túra területén. Cézanne idejében a festői tökély dacos védekezés volt a kapitalizmus művészetellenes, a művészetet lealacsonyító alaptendenciájával szemben. „A jól festett répa művészileg töb­bet ér, mint a rosszul festett madonna“ -— mondotta egy neves polgári festő az osztályhanyatlás korában. Ez a mondat egyaránt magában foglalja a festői tökély fent jelzett ellenzéki jellegét, valamint azt is, hogy a fejlett kapitalista társadalom termelési viszonyai kiküszöbölték a társadalmi életből a festészet régi jelentékeny témáit, újakat azonban nem hoztak létre. (Monda­nunk sem kell, hogy a festészet ábrázolta külvilág ilyen „egyen­lősítése“ mélyen kihat az egyes tárgyak festői ábrázolási mód­jára is.) S ezzel a csendélet tematikus, eszmei és érzelmi jelentő­sége is megváltozott: a csendélet most már, éppen tartalmi sem­­mitmondásóban, jelképévé válik a kapitalista ember viszonyá­nak a maga világához s ennek következtében rezignált, kétségbe­esett (Van Goglinál lázongó) pesszimizmusnak vált kifejezésévé. Ami a csendéletre áll, az fokozottan érvényes a festészet ama témáira, amelyekben a tárgyaknak ez az emberi viszonyo­kat közvetítő szerepe még gazdagabb kapcsolatokat tár fel, amaz emberi viszonyok között, melyeket mint közvetítő összekapcsol. Elsősorban a tájképre gondolunk, melynek történetét, esztétiká­ját csak akkor lehet feltárni, ha Sztálin korszakalkotó megálla­pítása alapján folyik majd a konkrét kutatás. Az nyilván nem szorul bővebb magyarázatra, hogy a költészetben szereplő ter­mészet még sokkal kevésbbé választható le az emberi viszonyokról, mint az, amellyel a festészetben találkozunk. Lessing annakide­jén helyesen, bár még pusztán esztétikai érvekkel harcolt a halott, az embert mint társadalmi lényt tekintetbe venni nem akaró, pusztán leíró költészet ellen. (Ez az embertelen formája a leírásnak az imperialista kor naturalizmusában visszatér és veszélyesen befolyásolja a kezdődő szocialista irodalmat.) Ha most a sztálini megállapítások fényében tekintjük a költészet természetleírásait, mindenki előtt világos lesz, hogy Petőfi Al­földjénél, Ady Párizsánál, Magyar ugaránál és (Debrecenénél, József Attila külvárosaiban — még pregnánsabban mint a régi holland csendéletekben — a leírás művészi tökélye sohasem ábrázolási öncél, sohasem valamely bármilyen érdekes vagy vonzó tárgyi világ tisztán valósághű ábrázolása, hanem annál nagyobb költői erővel fejez ki emberek közötti társadalmi viszo­nyokat, minél tökéletesebben érzékíti meg a közvetítő tárgyi moz­zanatot. Nem akarom a példákat halmozni. Elég talán Szondi két apród jói-hói azt a gyönyörű kétsoros tájképet idézni, mely 30* 467

Next