Nagy Sándor (szerk.): Pedagógiai lexikon L-Q. - Pedagógiai lexikon 3. (Budapest, 1978)

M

156 mnemotechnika - modell léke (1900), amellyel elsősorban felfogási és emlékezési vizsgálatokat végzett különböző tar­talommal exponált eltérő elemszámú ingerekkel (különös tekintettel a homogén gátlás törvé­nyére). A lényege 60 fogú fogaskerék, a fogak­ba kampós horog kapaszkodik, amely minden szetes sorrendjében követi egymást. A ~i fogásokra elsősorban a memoriter elsajátításá­hoz van szükség (memorizálás). Közismertek a diákhumor leleményes ~i találmányai. Pl. Arkhimédész tételének felidézését segíti, ha a század elején ismert „Három bokor saláta” A mnemométer ingerkorongja emelésnél a fogaskereket 1 foggal, vagyis 1/60 forgással lendíti tovább. A fogaskerék tenge­lyére erősített, sugarasan 60 mezőre osztott ingerkártya is minden fognyi elmozduláskor éppen 1/60 részével, vagyis 1 mezővel lendül tovább, majd eltűnik, hogy a következő mező megjelenjék álló ingerként a tetszés szerinti expozíciós időre. A fogaskerék, ill. az ingerko­rongnak a ~ rése mögött való stagnálási ideje az áramzáró metronóm közbeiktatásával 1/4 mp-től 3 mp-ig tetszés szerint változtatható. - írod. Ranschburg Pál: Apparat und Methode zur Untersuchung des (optischen) Gedächt­nisses für medizinische und pädagogisch-psycho­logische Zwecke (Monatschrift für Psychiatrie und Neurologie, 1901. 10. sz.). mnemotechnika <gör.>: az emlékezés műkö­dését mesterségesen megkönnyítő eljárások, a mechanikus emlékezést segítő fogások elnevezé­se. Pl. a nándorfehérvári győzelem évszámát (1456) könnyebb megjegyezni, ha tudatosítjuk, hogy a három utolsó számjegy a számok termé­kezdetű népies műdal dallamára éneklik rímekbe foglaltan. Jelenlegi tanításunkban máj­aiig alkalmazzák. mobilitás (lat. ’mozgékonyság’): -* társada­lom, -» társadalmi helyzet mobil kísérleti eszköz: -* kísérleti eszköz modell (ol. 'minta’): J. jelenségek v. rendsze­rek idealizált mása, amelynek segítségével a je­lenségek v. rendszerek bizonyos jellemzőit szaba­tos matematikai módszerekkel vizsgálhatjuk. ~ általában több, megjelenésében nagyon külön­böző jelenség vizsgálatára alkalmazható; az eredetinek lényeges struktúráit és viselkedési módjait kell mennél áttekinthetőbben nyújtania. A bonyolult valóságot fokozatosan ismeri meg az ember, az eredetileg durván leegyszerűsítő ~eket fokozatosan javítja, közelíti a valósághoz. A ~módszer megközelítő eljárás: akkor ered­ményes, ha a fizikai, technikai, matematikai, gondolkodási ~ek minden mellékeset, a közvet­len megismerés célja szempontjából jelentékte­lent elhanyagolnak, közben az eredeti minél

Next