Nagy Sándor (szerk.): Pedagógiai lexikon L-Q. - Pedagógiai lexikon 3. (Budapest, 1978)
M
156 mnemotechnika - modell léke (1900), amellyel elsősorban felfogási és emlékezési vizsgálatokat végzett különböző tartalommal exponált eltérő elemszámú ingerekkel (különös tekintettel a homogén gátlás törvényére). A lényege 60 fogú fogaskerék, a fogakba kampós horog kapaszkodik, amely minden szetes sorrendjében követi egymást. A ~i fogásokra elsősorban a memoriter elsajátításához van szükség (memorizálás). Közismertek a diákhumor leleményes ~i találmányai. Pl. Arkhimédész tételének felidézését segíti, ha a század elején ismert „Három bokor saláta” A mnemométer ingerkorongja emelésnél a fogaskereket 1 foggal, vagyis 1/60 forgással lendíti tovább. A fogaskerék tengelyére erősített, sugarasan 60 mezőre osztott ingerkártya is minden fognyi elmozduláskor éppen 1/60 részével, vagyis 1 mezővel lendül tovább, majd eltűnik, hogy a következő mező megjelenjék álló ingerként a tetszés szerinti expozíciós időre. A fogaskerék, ill. az ingerkorongnak a ~ rése mögött való stagnálási ideje az áramzáró metronóm közbeiktatásával 1/4 mp-től 3 mp-ig tetszés szerint változtatható. - írod. Ranschburg Pál: Apparat und Methode zur Untersuchung des (optischen) Gedächtnisses für medizinische und pädagogisch-psychologische Zwecke (Monatschrift für Psychiatrie und Neurologie, 1901. 10. sz.). mnemotechnika <gör.>: az emlékezés működését mesterségesen megkönnyítő eljárások, a mechanikus emlékezést segítő fogások elnevezése. Pl. a nándorfehérvári győzelem évszámát (1456) könnyebb megjegyezni, ha tudatosítjuk, hogy a három utolsó számjegy a számok termékezdetű népies műdal dallamára éneklik rímekbe foglaltan. Jelenlegi tanításunkban májaiig alkalmazzák. mobilitás (lat. ’mozgékonyság’): -* társadalom, -» társadalmi helyzet mobil kísérleti eszköz: -* kísérleti eszköz modell (ol. 'minta’): J. jelenségek v. rendszerek idealizált mása, amelynek segítségével a jelenségek v. rendszerek bizonyos jellemzőit szabatos matematikai módszerekkel vizsgálhatjuk. ~ általában több, megjelenésében nagyon különböző jelenség vizsgálatára alkalmazható; az eredetinek lényeges struktúráit és viselkedési módjait kell mennél áttekinthetőbben nyújtania. A bonyolult valóságot fokozatosan ismeri meg az ember, az eredetileg durván leegyszerűsítő ~eket fokozatosan javítja, közelíti a valósághoz. A ~módszer megközelítő eljárás: akkor eredményes, ha a fizikai, technikai, matematikai, gondolkodási ~ek minden mellékeset, a közvetlen megismerés célja szempontjából jelentéktelent elhanyagolnak, közben az eredeti minél