Szentes Tamás et al. (szerk.): Fejlődés, versenyképesség, globalizáció II. (Budapest, 2006)

Negyedik rész: Néhány általános következtetés és a gazdaságpolitika számára megfogalmazható tanulság

Az oktatás, a szakképzés és a K+F kapacitások fejlesztése a közép- és hosz­­szú távú versenyképesség záloga. A finn és az ír fejlesztéspolitika példái kiválóan igazolták, hogy a tudásba és a technológiába fektetett tőke már középtávon, 10 éven belül busásan megtérül. Egyrészt ma azok a gazdaságok a legsikeresebbek, amelyek tudásigényes ágazatokat fejlesztettek ki húzóágazatokként. Másrészt a felgyorsult világgazdasági globalizáció körülményei között egyetlen ország sem lehet meg a modem technológiák beszerzése és alkalmazása nélkül, sőt saját tech­nológiafejlesztés nélkül sem, és elkerülhetetlenül lemarad az az ország, amely a másokat csak követő technológiai fejlődést választja. Ezért egyfelől szükség van a felsőoktatás kiemelt támogatására, amely előállítja azokat a szakembereket, akik­nek a tudása alkalmas arra, hogy (kedvező üzleti feltételek esetén) minél több külföldi cég kutató bázisát Magyarországra vonzza, illetve egyes hazai vállalatokat a nemzetközi élvonalba segítsen. Ez az „egészségipar” és gyógyszerkutatás területé­től kezdve a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos kísérleti fejlesztéseken át a biogazdálkodásig számos területre vonatkozik. Másfelől azonban ehhez a magyar képzési struktúra és tartalom átalakítása, a munkaerőpiac igényeihez való igazítása szükséges. Nem szabad félnünk a bátor, gyakorlatorientált és kreativitást ösztönző tantervek bevezetésétől, valamint bizonyos szakmák képzésének kiemelt támoga­tásától. (Egyébként a húzóágazatnak nem minősülő területeken is előnyben lehetne részesíteni bizonyos szakirányokat. így a jogászszakma területén például a nem­zetközijogban is járatos gazdasági és vállalati jogászok képzését, a művészetokta­tás területén pedig a webdizájn és az animáció területére szakosodók képzését.) Az oktatás és szakképzés fejlesztése másfelől a társadalmi felzárkóztatásnak és kohéziónak is nélkülözhetetlen feltétele. Hibás minden olyan fejlesztéspolitikai koncepció, amely figyelmen kívül hagyja a hátrányos helyzetűek problémáját, de különösen a romakérdést. Az elmúlt tizenhat év alatt a romák helyzetén érdemben csak a szociális ellátórendszer próbált javítani, miközben sajnálatos módon rész­arányuk megnövekedett mind a feketegazdaság résztvevői, mind a büntetés-vég­rehajtás alanyai között. A roma népesség a rendszerváltás vesztese, és demográfiai mutatóik tükrében mind munkaerő-piaci, mind iskolázottsági helyzetük sürgős segítséget igényel. A 90-es évek folyamán fokozatosan elsorvasztott szakoktatás újjászervezése és a vidéki oktatási centrumokban való piacorientált újjáélesztése a romák (és más hátrányos helyzetűek) felzárkóztatásában is kiemelt jelentőséget kaphat. Ebből a szempontból ígéretes, hogy a humán infrastruktúra fejlesztésére önálló program készül, de ha elmarad egy ezt megfelelően segítő tantervi, tanár­­képzési és strukturális reform, akkor nem sok remény van a kedvező végkimene­telre. Szükséges lenne ugyanis mind az iskolai képzés célrendszerének, mind a tanár és az iskola mára rendkívül egysíkúvá, az ismeretek puszta átadására korlá­tozódó funkcióinak újragondolása, szélesítése is. Az informatikai infrastruktúra fejlesztése méltánytalanul kevés figyelmet ka­pott az első Nemzeti Fejlesztési Tervben (igaz, az ún. Subnet program eközben 280

Next