Szilágyi Péter: József Attila időmértékes verselése (Budapest, 1971)

V. A trochaikus versek

vagyis az arsisos spondeusokat és az arsisos pyrrichiusokat. A trochaikus lejtésű ütemek József Attilánál az összes kétszó­­tagos ütem 71 százalékát adják. Babitsnál 69-et (75-ös és 65-ös megoszlással), Tóth Árpádnál szintén 71-et. József Attilánál az összes thesises ütem az arsisosokénak 19 százaléka, Babitsnál 28 százalék (24-es és 32-es megoszlással), Tóth Árpádnál 24 szá­zalék. Hasonló arányokat mutat a sorzáró ütemek elemzése. József Attila trochaikus verseiben a sorzáró ütemek 70 százaléka trocheus, Babitsnál 75 (e téren nincs eltérés a két korszak kö­zött), Tóth Árpádnál szintén 75 százalék. József Attila fokozott licenciáját bizonyítja viszont a jambusok gyakoribb szerepel­tetése. Az összes ütem 16 százaléka jambus. Babitsnál éppen a fele (6 és 11 százalékos megoszlással), Tóth Árpádnál ugyancsak 8 százalék. József Attilánál a sorzáró ütemek 5 százaléka jam­bus, Babitsnál csak 1, Tóth Árpádnál szintén. Meg kell azonban jegyeznünk, hogy huszadik századi költészetünkben elfogadott jelenség az ellentétes lejtésű ütemek egy soron belüli fellépése. Babits például szívesen kezdtetrocheussal a jambikussort. (,,s mind sötétebb az ér és színesebb a hús” „mily cserepes, mily véres! csurg az álladón”. A Laodameiában jó néhány ilyen sort találhatunk, sőt olyat is, amely két trocheussal kezdődik „néz­het így az életre! Élünk, kedvesem!”) Időmérték és hangsúly konszonanciája József Attila költé­szetében nemcsak a trochaikus versnek sajátja. Hasonló ered­ményekre jutottam a jambusversek elemzésénél is. József Attila ritmikája tehát, Adyéhoz hasonlóan, hangsúly és időmérték egybeötvözésén alapul. De amíg Ady magános lázadása és gigantikus ereje mások számára járhatatlannak bi­zonyult, utat tört, addig a kora eredményeit az új rend és új törvény szellemében összegező kommunista költő ritmikája is összegező jellegűen fogant az új rend és új törvény jegyében. Illyés Gyula írja Petőfiről, hogy a nagy költők nemcsak újítók, hanem összegezők is. A fasizmus korában egyedül József Attila tudott európai színvonalon átfogó, teljes képet adni korá­ról. Tehetsége, jelleme, világszemlélete mellett ennek az ered­ménynek elhanyagolhatatlan komponense az is, hogy elsajátí­totta mindazt, ami érték volt kora művészetében. Klasszikus­nak indult és klasszikussá érett. Hem Rimbaud útját járta, hanem a Baudelaire-ét, aki annyira új életérzésének versbe ön­tésénél fel tudta használni az avuló romantikát és az átmenetileg felszoborló parnasszizmust is: leggyakoribb sorfaja az alexand-168

Next