Szilágyi Péter: József Attila időmértékes verselése (Budapest, 1971)

VIII. A gagliardák

kilencvennyolc jambikus. Jambusversei szokatlanul simán foly­nak, az átlagot messze meghaladó ritmikai szabatossággal, pedig ekkor már Európa-szerte túlsúlyra jutott a szabadvers. József Attila kilencvennyolc jambusversében a kétszótagos üte­mek kereken ötven százaléka jambus, amihez hozzá kell még számítanunk az ugyancsak emelkedő jellegű anapesztusokat és a jambus-értékű sorzáró pyrrichiusokat. Ez a százalékarány magasabb, mint Babitsé. Például a Bús énekhívás nyolcvannégy üteméből ötvenhét a jambus és hat jambus-értékű pyrrichius. Ez együttesen az összes ütemek hetvenöt százaléka. Babitsék hatását mutatja a fiatal költő szonettművészete is. Irodalmunkban Kazinczyék honosították meg a szonettet, de igazán kedveltté nem vált ez a feszes forma. Vörösmarty, Petőfi, Arany, Vajda, Ady csak egyszer-kétszer éltek vele. Űj reneszánsza Babitsék alatt támadt, elsősorban a hozzánk késve érkezett nyugatiak, Shelley és Keats, valamint Baudelaire és a parnasszisták hatására. A fiatal József Attila örömmel vállalja a szonett artisztikai követelményeit. 1922-ben huszon­nyolc, 1923-ban pedig tizennyolc szonettet ír. Ez a szám meg­lepően magas. Igaz ugyan, hogy Juhász Gyula több mint két­száz szonettet írt, de Babits például „mindösszenegyvenet”,4 beleértve a versbetéteket is. József Attila szonettjei formailag feszesebbek, mint előd-kortársaié. Például Tóth Árpád harminc­egy szonettjéből csak huszonhárom őrzi meg az oktáv hagyomá­nyos rímelhelyezését, Babitsnál a kötetben megjelent harminc­négyből csak tizennégy, Szabó Lőrincnél a harmincból (A huszonhatodik évet leszámítva) hat, Kosztolányinál a hetven­négyből mindössze kettő, József Attilánál a negyvenhatból harmincegy. Hogy József Attila már ekkor is több a verselgető tanítvány­nál, azt meggyőzően bizonyítja, hogy tartalmilag is újat mer hozni a szonettben. Babitsék szonettjeinek jellegzetes tartalmi motívumai a múlt ábrázolása, ezen belül is a művészeti, iro­dalmi, mitológiai portré, az idilli tájrajz, gyakran melankolikus ízekkel valamint a századra annyira jellemző magányérzet. József Attila viszont korai nagy versével, az Éhséggel már arra is sikeres kísérletet tesz, hogy a szonett feszes formája kiélezett szociális tartalom hordozója legyen. Formai érettségének és önbizalmának bizonyítéka, hogy a köl­tészetünkben oly ritka szonettkoszorú írására is vállalkozni 4 J. Soltész Katalin: Babits Mihály költői nyelve. Bp. 1965. 361 — 362. 253

Next