Szilágyi Péter: József Attila időmértékes verselése (Budapest, 1971)

VIII. A gagliardák

ről nem egészen harmincnyolcra csökken, a trocheusok százalék­aránya pedig háromról tizenkettőre emelkedik. Sok az át menetes ritmusú vers: a jambikus lejtés gyakran keveredik szabad vagy hangsúlyos sorokkal. Viszonylagosan megnő viszont a trocheus­­versek száma. Új elemként jelennek a hangsúlyos ritmusok, például a szegényember-versekben, sőt a hangsúlyos dalformák, még olyan kiemelkedően szép versben is, mint a Tiszta szívvel. A következő három év, 1927 — 1929, folyamán érik József Attila nagy költővé. Radikálisan szakít a szabad verssel, amely­nek később már versvoltát is kétségbe vonja.5 Jelentősen megnő a jambikus versek száma, amelyeknek lejtése ritmikailag meg­szilárdul, feszesebbé válik. Megsűrűsödnek, sőt helyenként rit­musmeghatározó funkciót kapnak a szabadversek korában átme­netileg háttérbe szorult gagliardikus ritmusok. Pl. az 1928-as Medáliák tizenegy része következetesen gagliardizált. Mindenekelőtt pedig ezekben az érési években szilárdulnak meg véglegesen a mértéken belüli hangsúlyrendek. Ebben a három esztendőben József Attila újabb tizenkét trochaikus verset ír. Később írott trochaikus versei ezekhez képest új ritmikai motívumokkal nem gazdagodnak. A rit­mikai lényeg itt is ugyanaz, mint a jambikus versekben: a hangsúlyok következetesen támogatják, erősítik az időmértéket. Ebből a szempontból a más költőknél közömbös pótütemek (spondeus, pyrrichius) válnak rendkívül fontossá. A pótütem ugyanis trochaikus értékűvé válhat, ha első tagjára esik a hang­súly nyomatéka, vagyis az arsisos spondeus és pyrrichius meg­közelítőleg egyenértékűvé válik a trocheussal. Ennek a felis­merése és következetes kihasználása József Attila leleménye, amint azt kiolvashatjuk a következő, három idősebb kortár­sával összehasonlító táblázatból: Az összes versláb A trocheusok Arsisos trocheusok Thesises trocheusok A spondeusok Arsisos spondeusok József Babits Babits Babits Tóth Gulyás Attila Mihály 1917-ig 1917-tól Árpád Pál 3084 6918 2948 3970 1600 768 1466 3507 1640 1867 823 533 802 1726 868 858 436 288 132 406 176 230 99 68 861 1986 818 1168 437 159 487 929 406 523 230 51 5 Kritikai kiadás. III. 273. 256

Next