Zádor Anna - Genthon István (szerk.): Művészeti lexikon 1. köt., A - E. - Művészeti lexikon 1. (Budapest, 1965)

E

EÖS kolostor építésénél dolgozott. 1414-ben mint tanácsadó utazott Baselbe a münster építésé­hez. Fiai és unokái követték mesterségében. Legidősebb fia, Kaspar ~ (? —1430) mellette dolgozott Strassburgban és H. Kun mellett Ulmban. Második fia, Matthäus ~ (Uhu, 1390—Ulm, 1436) dolgozott Strassburgban, Bemben, Esslingenben mint építésvezető. A legfiatalabb fiú, Matthias (? —1438) 1427- től 1430-ig Ulmban és 1436-ban Esslingenben dolgozott. — írod. F. Carstanjen: U. von E. München, 1893. Gyürky Katalin Ensor, Baron James (Oostende, i860, ápr. 13. —Oostende, 1949. nov. 19.): belga festő, grafikus, író és komponista. A brüsszeli aka­démián tanult. Később egész életét Oostendé­­ban töltötte. 1884-ben a „Les XX.” csoport alapítói között volt. Művészetét a szürrealizmus egyik előfutárának tekintik. Képein torz belső valóságot ábrázol expresszív módon, a világot maszkok és csontvázak karneváljának tekinti (Krisztus bevonulása Brüsszelbe, 1888; Csont­vázak vitája egy akasztott ember előtt, 1891; Önarckép maszkokkal, 1899). Metszetei hasonló témájúak (A katedrális, Fantasztikus bál, A halál az emberek nyomában stb.). — írod. J. Muls: J. E. Bruxelles, 1942; P. Fierens: J. E. Paris, 1943; F. Cuypers: J. E. Bruges, 1946; F. Fels: J. E. Geneve, 1947. Körner Éva entartete Kunst, elfajzott művészet: a hitleri uralom hivatalos művészetelmélete e meg­jelöléssel foglalta össze a modem művészet nagy részét. Az elfajzottnak bélyegzett mű­alkotások egy részét megsemmisítették, másik részét pedig titokban külföldön kiárusították, entasis: az oszloptörzsnek az oszlopfő felé ívben történő elvékonyodása, sudarasodása. A meg­közelítőleg elliptikus V. hiperbolikus ívű fő­vonal az antik dór oszlopoknál erőteljesebb — az egyik alkotó mentén kb. 1/5 modulus behajlás a függőlegestől —, az ión és korinthosi oszlopoknál lágyabb: kb. 1/6 modulus. A sudarasodás általában a törzs alsó harmada felett kezdődik, ritkábban a lábazattól. Az ~ optikailag hatásosan fejezi ki az oszlop tartó szerepét, a hengeres törzs felülete ui. behor­­padtnak látszik. Lefelé vékonyodó oszlopok jellemzőek viszont a krétai és mykénéi archi­tektúra támaszaira (Mykéné: Oroszlánkapu) és elvétve előfordulnak Egyiptomban is (Karnak: III. Thutmosis csarnoka). Hajnóczi Gyula entrelacs: fonadékos v. egymásba hurkolódó folytatólagos zsinór- v. szalagminta. Az épí­tészetben és az iparművészetben egyformán kedvelt szegélydísz. Entz Géza (Bp., 1913. márc. 2.— ): művé­szettörténész, a művészettörténet-tudományok kandidátusa, az Országos Műemléki Felügyelő- 027 ség osztályvezetője. Fő stúdiuma a középkori 40* művészet (főleg építészet). Számos tanulmánya jelent meg e tárgykörből. Könyvei: A magyar műgyűjtés történetének vázlata 1850-ig, 1937; A gyulafehérvári székesegyház, 1958; A közép­kori Magyarország művészete, 1959. E lexikon munkatársa. Entzenhoffer, Johann (1687 к,—Bécs, 1753. okt. 7.): osztrák építőmester. 1717—49 kö­zött a jentendorfi szervita templomot épí­tette. Ő tervezte a trinitáriusok óbudai kolos­torát és templomát. Ez utóbbi épületek kivi­telező mestere 1747-ig May erhoff er Ádám, utána Schad János Mihály volt. Enzola, Gianfrancesco di Luca v. Gian­­francesco Parmigiano (? —1513 után): olasz éremművész. Pármában és Ferrarában dolgo­zott. Jelzett emlékérmei (a Sforza család tagjai­ról) és plakettjei ismeretesek. Eosander, Johann Friedrich, Freiherr von Goethe (1670 к,—Drezda, 1729): német építész, a német barokk jelentős mestere, A. Schlüter utódja. Megnagyobbította a char­­lottenburgi (Berlin) kastélyt (1702 — 12) s tovább építette a berlini királyi palota Ny-i szárnyát (1707 — 13), melynek bejárata is az ő alkotása volt (а II. világháborúban elpusztult). — írod. M. Kühn: Schloss Charlottenburg. 1955-eozinmáz : fémes fényű és színjátszó majolika­­máz, amely a pécsi Zsolnay-gyár egyes ter­mékeinek értékes dísze. A fémes fényű mázat a spanyolo.-i mór keramikusok használták először, majd az olasz műhelyek (Diruta, Gubbio, 16. sz. eleje) is rájöttek a készítés titkára. Wartha Vince Zsolnay Vilmos meg­bízásából egy gubbiói mester (G. Andreoli) művének mázanyagát elemezte ki, és ennek nyomán megbízójával együtt a gyárban való felhasználás céljára elő is állította. Eördögh Lajos: -t-Ábrányi Lajos Eösze András (Nagykanizsa, 1909— ): szob­rász. Tanulmányait Bp.-en végezte. 1947—48- ban a római Magyar Akadémián dolgozott. 1948-ban részt vett a Brazília nemzeti emlék­művére kiírt szoborpályázaton, melynek ered­ményeképpen megbízták az emlékmű kivite­lezésével. Számos hazai és külföldi kiállításon szerepelt. A Nemz. Gal.-ban Plántáló, Anyaság, Entrelacs dísz

Next