Zsilka Tibor: Stilisztika és statisztika (Budapest, 1974)

Mérések a szöveg fonetikai, ritmikai és morfológiai szintjén

bővítményeiként szerepelnek a szövegben. Az expresszionista költészet viszont kor­látozza a melléknevek használatát, erről tanúskodnak a József Attilára és Kassák Lajosra vonatkozó számadatok is. A főnevek és az igék arányából kapott indexszámok elég nagy eltérésekről tanús­kodnak. Ez az indexszám legalacsonyabb József Attilánál, ami az igék szerfelett nagy gyakoriságával függ össze költészetében. Kissé meglepő, hogy utána Tóth Árpád következik. Ennek az a magyarázata, hogy Tóth Árpád "nominális stílusa" mindenekelőtt a melléknevek nagy frekvenciájára épül. Az utóbbi két költő magas indexszámai egyrészt az elliptikus mondatok gyakori használatában (Kassák Lajos), másrészt a névszói állítmányok fokozottabb előfordulásában (Weöres Sándor) rejlik. A Busemann-féle koefficiens, amely a melléknevek és az igék arányát fejezi ki, bizonyos fokig mércéje a szöveg cselekményességének vagy cselekménynélküliségé­­nek. Hogyha az igék vannak túlsúlyban, a szövegre a cselekményesség jellemzőbb, ellenben a melléknevek elszaporodása a cselekmény szálait, kifejezőeszközeit ál­talában háttérbe szorítja. Empirikusan is érzékelhető, hogy Tóth Árpád költemé­nyeire a cselekmény elfojtása tipikus, ami az igék előfordulásának a csökkenésé­vel függ össze. Éppen ezért nem véletlen, hogy a Busemann-féle koefficiens nála a legmagasabb (1,175). Az ő ellenpólusa József Attila, akinek a költeményei dina­mikusak, a cselekmény- és történés-motívumok gyakoriak bennük. Ennélfogva köl­tészetének e koefficiense a vizsgált költők közül a legalacsonyabb. A Busemann­­féle koefficiens tekintetében Kassák Lajos és Weöres Sándor költészete között jelen­tősebb eltérés nincs, az eredmények szerint hozzávetőlegesen minden melléknévre egy ige esik. Ez egyszersmind azt is jelenti, hogy a Busemann-féle koefficiens ki­számítása önmagában nem elegendő. A 16 költemény szövegének statisztikai vizsgálata bizonyos eredményeket hozott, amelyeket érdemes lesz röviden összefoglalni. A hangtani szint statisztikai felmérése alapján arra a meggyőződésre jutottunk, hogy a magánhangzók és a mássalhangzók arányának megállapítása a szöveg- és a stíluselmélet számára nem annyira fontos, mint ahogy a hagyományos stilisztika hirdette. A magánhangzók és a mássalhangzók közötti arány ugyanis nem mérvadó a költemény eufóniája szempontjából, sőt nem egy esetben az erősen eufonikus versnek jóval kisebb a magánhangzó-részesedése, mint a prózaibb, esetleg kakofo­­nikusabb költeménynek. És ez megfordítva is igaz! Viszont az egyes hangzótípusok vizsgálatának már nagyobb jelentőséget tulajdoníthatunk, mert például a zöngétlen mássalhangzók - főleg a p, t, к hangok - magasabb frekvenciája előidézheti a szöveg struktúrájának keményebb, pattogóbb, kakofonikusabb hangzását, akusztikai hatását. Ennélfogva a szövegnek felerősödhet az expresszivitása fonetikai szinten. Hasonló szerepük lehet a hosszú magánhangzóknak is, amelyek egy-egy szövegrészt markánsabbá tehetnek a kifejezés szintjén. A magyar költészet ritmikai sajátosságainak vizsgálata inkább csak felvillantotta a lehetőségeket s távlatokat, amelyeket a matematikai módszerek nyújtanak a verstan területén. Úgy tűnik, hogy az eddigi elméletek túlságosan intuitív eredetű­ek, ennélfogva nem elégségesek. Érdemes lenne alaposabb statisztikai felmérésnek 74

Next