András Tibor: Történeti festő a XX. Században. Sümegi György elemző tanulmányával (Budapest, 2017)

András Ferenc: Néhány adalék András Tibor történelmi festményeihez

András Ferenc Néhány adalék András Tibor történelmi festményeihez Nemcsak egy festményt, de egy művész egész életművét is sokféle módon, sokféle megvilágításban lehet értelmezni, láttatni. ízlés, világnézet, tájékozottság mind-mind befolyásolja értékítéletünket. András Tibor történelmi képeit másképp látom én, aki ezek között nőttem fel, akinek természetes, hogy temetetlen halottakat ábrázoló képpel a feje fölött írta az iskolai leckét, mint aki először látja. Apám a hozzá közel állóknak sokat mesélt történelmi képeiről, ezeket tekintette élete fő műveinek. Még az alkotó véleményét is meg lehet kérdőjelezni, hiszen az ő véleménye a saját művéről is csak egy lehetséges értelmezés. Az alábbi gondolatok az én megközelítéseim. A nándorfehérvári győzelem képei: 1. Előtanulmány a Hunyadi képhez (1951), olaj, vászon, 58 x 78 cm 2. Hunyadi dereglyéseinek harca Nándorfehérvár alatt (1953), olaj, vászon, 108 x 130 cm Mindkét kép a csata (1456. július 22.) kimenetelét döntően befolyásoló eseményt ábrázolja, amikor a zseniális taktikai érzékkel rendelkező Hunyadi János elfoglalta a folyópartot, majd áttörte a török hajózárat, a török védelmi vonalat. Ezzel a várvédők utánpótláshoz, reményhez jutottak, megalapozva a későbbi fényes diadalt. A győze­lemmel Európa is időt nyert, hogy megerősödve álljon ellen a fenyegető oszmán­­muszlim hódításnak. Bujdosók (1958), olaj, vászon, 110 x 148 cm - Eredeti cím: Pusztázók, magukra hagyott bujdosók Ez az első darabja a négy képből álló képsorozatának. Mocsaras, lápos, elvadult tájon bujdosó kurucokat ábrázol, akik egy, a sorsukat is szimbolizáló kötelet, a sors fonalát próbálják meg közösen kibogozni. Rabok (I960?), olaj, vászon, 155 x 184 cm - Eredeti cím: Tömlöcbe zárt rabok („Üldöztetünk, de el nem hagyatunk, tiportatunk, de el nem veszünk."; Pál apostol­nak a Korinthusbeliekhez írt második levele - 2Kor 4.9-11) Öt rab áll a nézőnek háttal. Öt különböző karakter. A középső, erőteljes férfi büszkén fölemeli a fejét, egy másik, jobbra tőle flegmatikusán fogadja el a sorsát, a bal szélső ereje fogytán van, a mellette álló mintha magába révedve megbánást tanúsítana, az ötödik alak a parasztság megtörhetetlen erejének allegóriája. A sötét tónusú képen csak a rabokra vetül némi sejtelmes fény, nem tudjuk, honnan. 73

Next